Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZGE UZUN
Danışman: Erdal Onur Diktaş
Özet:
Kentsel mekanda yaşanan yabancılaşma bağlamında kamusal sanatın yeri ve önemi, İzmir kıyı bandı örneği waterfront sample
Kent hem Doğu hem Batı dillerinde
medeniyet ile ilişkilendirilmiştir. İnsanlık tarihine yön veren medeniyetlerin
izleri kentlere yansıması kentin fiziksel mekân olmaktan öte toplumu ortak
değerler, inanç ve kültür etrafından birleştiren ve ileriye taşıyan bir yapı
olduğunu göstermiştir. Yabancılaşma ise büyük medeniyetlerin önde gelen
düşünürlerinin insanın varlığına ilişkin sorgulamalarıyla tartışılmaya
başlanmıştır. Yabancılaşmanın izlerine insanın dünyadaki varlığının başlangıcına
dair tartışmalarda rastlanmış, ardından toplumun değerleriyle, inançla ve
kültürle bağdaşmayan, tanınmayan, bilinmeyenlerin yabancı, yabancılaşmış kişi ile
ilişkilendirildiği görülmüştür.
Kent, toplumu ortak değerler
etrafında birleştirip ileri taşırken zaman içinde gelişen akılcı sistemler,
topluma ilerlemeyi sağlayacak yeni imkanlar sunmuş ancak aynı zamanda toplumda
uyulması gereken yeni kurallar ve benimsenmesi gereken yeni değerler
yaratmıştır. Bu değişim kenti yabancılaşmanın merkezi, Sennett’in deyimiyle “yabancılarla
karşılaşmanın kuvvetle muhtemel olduğu insani yerleşim alanı” haline
getirmiştir. Kent ve yabancılaşma arasındaki tarihi ve kökensel benzerlik bu
iki kavramın birlikte ele alınmasına olanak sağlarken günümüz modern
kentlerinin yabancılaşma problemini merkezi olarak gösterilmesi ortaya
çözülmesi gereken bir problem koymuştur.
Bu çalışmada kentte artan
yabancılaşma probleminin tespit edilmesi ve çözümüne katkı sağlanması
amaçlanmış, yabancılaşmanın ölçülmesinde sanatın toplumu yansıtma gücünden yola
çıkarak kamusal sanatın rolü irdelenmiştir. Çalışmada mekân olarak kent, araç
olarak sanat kullanılmış, kent İzmir ile sanat ise kamusal sanat elemanlarından
anıt ve heykel örnekleriyle sınırlandırılmıştır. Kent-yabancılaşma-sanat
arasındaki kuramsal bağdan yola çıkarak İzmir özelinde kentlilerin kamusal
sanat elemanlarına karşı farkındalıkları ve yabancılaşma düzeyleri ampirik
yöntemlerle ölçülmüştür. Araştırma sonucunda yabancılaşma düzeyi yükseldikçe
kamusal sanat elemanlarına karşı farkındalığın azaldığı ancak kentlilerin ortak
değerleri yansıtan kamusal sanat elemanlarına karşı yabancılaşma düzeylerinden
bağımsız olarak daha yüksek farkındalığa sahip olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Kentsel mekân, yabancılaşma, kamusal sanat, İzmir kıyı bandı