Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlara Yönelik Görüşleri


KAÇAR S., ORMANCI Ü., ÖZCAN E., BALIM A. G., Urhan O.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.23, sa.2, ss.1830-1890, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, fen öğretiminde çağdaş yaklaşımlar eğitiminin öğretmen adaylarının görüşlerine etkisini incelemektir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının argümantasyona dayalı öğrenme, araştırmasorgulamaya dayalı öğrenme ve STEM gibi çağdaş öğrenme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri ele alınmıştır. Çalışma, fen bilimleri öğretmen adaylarıyla gerçekleştirilen “Fen bilimleri Öğretmen Adaylarına Yönelik Fen Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar Eğitimi” projesinin bir bölümünü oluşturmaktadır. Çalışmada, tek- gruplu deneysel desen araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’deki 29 farklı üniversitede 3. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 30 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Deneysel uygulama süreci 8 günlük ve günlük 8 saatlik eğitimler şeklinde gerçekleştirilmiştir. Bu eğitimler, alanında uzman 11 öğretim üyesi tarafından verilmiştir. Eğitimler, konuya ilişkin teorik bilgilerin paylaşılmasının yanında öğretilen konuya yönelik uygulamalı öğretimlerin verilmesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak 12 sorudan oluşan açık uçlu soru formu kullanılmış ve bu form ön test-son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının çağdaş öğrenme yaklaşımlarına ilişkin bilgilerinin başlangıçta zayıf olduğu ancak deneysel uygulama sonrasında olumlu yönde geliştiği tespit edilmiştir. Bu çalışma sonucunda Fen bilimleri öğretmenliği lisans derslerine, özellikle fen öğretiminde çağdaş öğrenme yöntemlerini ve ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programında vurgulanan temel yöntemlere ilişkin ilave dersler eklenmesi önerilebilir.

The aim of this research is to determine prospective science teachers’ views towards contemporary science education approaches and conducting them. This study consists as a part of the “Contemporary approaches education towards prospective science teachers”. A single group experimental design was used in this study. At the beginning of the study, a purposeful sampling method was used while selecting participant prospective science teachers. While choosing science teacher prospectives, criteria such as not having participated in a similar study before and their academic success were taken into consideration. The workgroup of this study consists of 30 prospective science teachers studying 3rd -4 th grades in 29 different universities. The experimental practice took 8 days and 8 hours each day. Education in experimental practice was given by 11 expert academicians. The applications were conducted by sharing knowledge with prospective science teachers and using effective practices after. The opinion form was used as a data collection tool in this study. The opinion form was applied to prospective science teachers as pre-test and post-test. As a result of the data analysis, it was determined that the prospective science teachers' knowledge of contemporary learning approaches was weak at the beginning, but improved positively after the experimental application. As a result of this study, it can be suggested to add additional courses to the undergraduate science teaching courses, especially regarding the contemporary learning methods in science teaching and the basic methods emphasized in the secondary school science curriculum.