Matematik derslerinde yararlanılabilecek alternatif bir öğrenme ve değerlendirme aracı: Kavram karikatürü


Uğurel I., Kesgin Ş., Karahan Ö.

Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.15, sa.2, ss.313-337, 2013 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada matematik öğretiminde işlevsel biçimde yararlanılabilecek olan alternatif bir öğrenme-öğretme ve ölçme-değerlendirme aracı niteliğindeki ‘kavram karikatürleri’ ele alınmaktadır. Çalışmada ilk olarak matematik öğretimine yönelik günümüzde kabul gören anlayıştan ve bu anlayışın öğretim programlarına yansımalarından hareketle kavram karikatürlerine olan gereksinime değinilmektedir. Akabinde kavram karikatürünün kökeni, yapısı, özellikleri ve kullanım alanları tanıtılmaktadır. Sonraki bölümde kavram karikatürlerine yönelik ülkemizde gerçekleştirilen araştırmaları içeren kısa bir derlemeye yer verilmektedir. Daha sonra matematik eğitimi alanında kavram karikatürünün kullanılması yönelik açıklamalar ve yapılan bazı araştırmalara ait bulgular ve sonuçlar sunulmaktadır. Son bölümde ise yazarlarca geliştirilen ve öğretiminin farklı seviyelerinde yararlanılabilecek olan sekiz adet kavram karikatürü örneği tanıtılmakta ve bu tür karikatürlerin kullanımlarına yönelik bazı öneriler sıralanmaktadır.