Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.23, sa.2, ss.1830-1890, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, fen öğretiminde çağdaş yaklaşımlar eğitiminin öğretmen adaylarının görüşlerine
etkisini incelemektir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının argümantasyona dayalı öğrenme, araştırmasorgulamaya dayalı öğrenme ve STEM gibi çağdaş öğrenme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri ele alınmıştır.
Çalışma, fen bilimleri öğretmen adaylarıyla gerçekleştirilen “Fen bilimleri Öğretmen Adaylarına Yönelik Fen
Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar Eğitimi” projesinin bir bölümünü oluşturmaktadır. Çalışmada, tek- gruplu
deneysel desen araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi
kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’deki 29 farklı üniversitede 3. ve 4. sınıfta
öğrenim görmekte olan 30 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Deneysel uygulama süreci 8 günlük
ve günlük 8 saatlik eğitimler şeklinde gerçekleştirilmiştir. Bu eğitimler, alanında uzman 11 öğretim üyesi
tarafından verilmiştir. Eğitimler, konuya ilişkin teorik bilgilerin paylaşılmasının yanında öğretilen konuya
yönelik uygulamalı öğretimlerin verilmesi şeklinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak
12 sorudan oluşan açık uçlu soru formu kullanılmış ve bu form ön test-son test olarak uygulanmıştır. Verilerin
analizi sonucunda öğretmen adaylarının çağdaş öğrenme yaklaşımlarına ilişkin bilgilerinin başlangıçta zayıf
olduğu ancak deneysel uygulama sonrasında olumlu yönde geliştiği tespit edilmiştir. Bu çalışma sonucunda
Fen bilimleri öğretmenliği lisans derslerine, özellikle fen öğretiminde çağdaş öğrenme yöntemlerini ve
ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programında vurgulanan temel yöntemlere ilişkin ilave dersler eklenmesi
önerilebilir.
The aim of this research is to determine prospective science teachers’ views towards contemporary
science education approaches and conducting them. This study consists as a part of the “Contemporary
approaches education towards prospective science teachers”. A single group experimental design was
used in this study. At the beginning of the study, a purposeful sampling method was used while
selecting participant prospective science teachers. While choosing science teacher prospectives, criteria
such as not having participated in a similar study before and their academic success were taken into
consideration. The workgroup of this study consists of 30 prospective science teachers studying 3rd
-4
th
grades in 29 different universities. The experimental practice took 8 days and 8 hours each day.
Education in experimental practice was given by 11 expert academicians. The applications were
conducted by sharing knowledge with prospective science teachers and using effective practices after.
The opinion form was used as a data collection tool in this study. The opinion form was applied to
prospective science teachers as pre-test and post-test. As a result of the data analysis, it was determined
that the prospective science teachers' knowledge of contemporary learning approaches was weak at the
beginning, but improved positively after the experimental application. As a result of this study, it can be
suggested to add additional courses to the undergraduate science teaching courses, especially regarding
the contemporary learning methods in science teaching and the basic methods emphasized in the
secondary school science curriculum.