Limanlardaki gemi manevralarını risk değerlendirmesi için bulanık mantık modellemesi ve uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, DENİZ ULAŞTIRMA İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İRFAN ÖZKULLUK

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Selçuk Nas

Eş Danışman: Ayşe Övgü Kınay

Özet:

fazla büyük boyutlardaki kuvvetleri yenerek gerçekleştirirler. Günümüzde

gemilerin ulaştığı devasa boyutları da düşündüğümüzde bu süreçte meydana

gelebilecek olası bir deniz kazasının ortaya çıkaracağı çevresel, finansal, can ve

mal kaybının büyüklüğü daha net anlaşılabilmektedir. Derinlemesine yapılan

literatür çalışmalarında manevranın emniyetine etki eden çok sayıda faktör

olduğu ve bu faktörlerin belirli bir sınıflandırmaya tabii olmadığı ve hangi

kuvvetin manevra sürecine daha fazla etki ettiğinin net bir şekilde ortaya

konulmadığı tespit edilmiştir.

Bu motivasyonla çalışmada, oluşturulan bulanık mantık modellemesi ile

liman sahasında gerçekleştirilen gemi manevralarına etki eden faktörlerin

belirlenerek bu faktörlerin risk değerlendirmesinin yapılması amaçlanmıştır.

Çalışmada, öncelikli olarak, kapsamlı literatür araştırması yanı sıra alanında

uzman kişiler ile yapılan görüşmelerle manevraya etki eden ana faktörler ve her

bir ana faktöre ait alt faktörler belirlenmiştir. Kuşkusuz dinamik bir süreç olan

gemi manevrasına etki eden birçok faktör vardır. Bütün faktörlerin çalışmada

yer almadığı görülebilir fakat çalışmanın bilimsel altyapısının sağlam olması

öncelikli amaçtır. Bu nedenle çalışmada her bir ana faktöre en çok etki eden alt

faktörlere yer verilmiştir. Öte yandan, ağır hava koşulları, gemi yapısal

özellikleri, seyir yardımcı cihazları ve diğer faktörlerden kaynaklı yaşanabilecek

herhangi bir olumsuzluk deniz kazaları ile sonuçlanabilir. Dolayısıyla, her bir

faktör birer risk unsuru barındırmaktadır. Çalışmanın ikinci aşamasında ise

manevra sürecinde gemilere hangi faktörün daha fazla etki ettiğini tespit etme

amacıyla alanında uzman kişilerin gerçekleştirmiş olduğu ikili karşılaştırmalar

Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci yöntemiyle analiz edilmiştir.

Sonuçlara bakıldığında, literatürdeki çalışmaları doğrular nitelikte olup,

insan kaynaklı risklerin gemi manevra emniyetini en çok etkileyen faktör olduğu

tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, akıntı, baş/kıç iterler, halat ve ırgatların

kondisyonu ve römorkörlerin de liman sahasındaki manevra emniyeti açısından

hayati öneme sahip olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Gemi Manevra Süreci, Gemi Manevrasını Etkileyen Faktörler,

Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (BAHS), Gemi Manevrası Risk Analizi.