Uyum arttırma grup rehberliğinin ergenlerin duygusal öz-yeterlik ve sosyal kaygı düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA GÜL

Danışman: Fatma Ebru İkiz

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ergenlerin uyumunu arttırmaya yönelik grup rehberliği geliştirmek ve uygulamanın katılan öğrencilerin duygusal öz-yeterlik ve sosyal kaygı düzeylerine olan etkisini incelemektir. Bu doğrultuda çalışmanın modeli, deney ve kontrol gruplu yarı-deneysel desendir. Çalışma grubunu Manisa'nın Akhisar ilçesinde 2016-2017 yılında eğitime yeni başlayan Hilaliye Yatılı Kız Kur'an Kursu öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrencilere sosyal kaygı ölçeği uygulanmış yüksek puan ortalaması olan gönüllü 15 öğrenci deney grubunda, rastgele seçilen gönüllü 15 öğrenci kontrol grubunda yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ), Duygusal Öz-yeterlik Ölçeği (DÖÖ) ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Araştırmada Uyum Arttırma Grup Rehberliği geliştirilmiştir. Uyum Arttırma Grup Rehberliği deney grubundaki öğrencilere, her biri 120 dakika süren 5 oturumda uygulanmış, kontrol grubuna ise araştırma süresince hiçbir işlem yapılmamıştır. Veriler, çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) yapılarak incelenmiştir. Sonuçlar, Uyum Arttırma Grup Rehberliğinin katılımcıların sosyal kaygı düzeylerini genel olarak azaltıcı etkide bulunduğu ancak; olumsuz değerlendirilme korkusu alt boyutu haricinde, bu etkinin üç ay sürmediğini ortaya koymaktadır. Uyum Arttırma Grup Rehberliği uygulamasının katılımcıların Duygusal Öz-yeterlik puanlarında anlamlı bir farklılaşmaya yol açacak etkiyi oluşturmadığı saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Uyum Arttırma Grup Rehberliği, Ergenlik, Sosyal Kaygı, Duygusal Öz Yeterlik.