Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: CANSEL CANBAY
Danışman: Berna Tataroğlu Taşdan
Özet:
Bu araştırma ile ilköğretim 4. ve 5. sınıf
öğrencilerinin matematik kaygısı çeşitli değişkenler açısından incelenmiş ve
matematik kaygısı ile algılanan öğretmen duygusal desteği arasındaki ilişkiyi
ortaya koymak amaçlanmıştır.
Araştırma tarama modelinde ilişkisel bir çalışmadır.
Araştırmanın örneklemini 2021- 2022 eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ili
Marmaraereğlisi ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilk ve ortaokullarda 4.
ve 5. sınıfta öğrenim gören 392 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Bindak (2005)
tarafından oluşturulan “İlköğretim Öğrencileri İçin Matematik Kaygı Ölçeği”,
Sakiz (2017) tarafından oluşturulan “Öğretmen Yapıcı Duygusal Destek Ölçeği” ve
araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında toplanan veriler “Sosyal Bilimler
İçin İstatistik Programı” (SPSS) kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin
normal dağılıma uygun olduğu belirlenmiş ve parametrik testler kullanılmıştır. Öğrencilere
ilişkin demografik değişkenlerin ölçeklerden alınan puan ile
karşılaştırılmasında; bağımsız örneklem t testi, sayısal verilerin aralarındaki
ilişkiyi incelemek için Pearson Korelasyon Analizi ve algılanan öğretmen
duygusal desteğinin öğrencilerin matematik kaygılarını yordama gücünü
belirlemek amacıyla basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada
anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin matematik
kaygısının “Hemen hemen hiç” düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Matematik
kaygısının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaşmadığı saptanmıştır. Her iki
sınıf düzeyinde de matematiği sevdiğini belirten öğrencilerin matematik kaygısı
sevmeyen öğrencilere göre daha düşük çıkmıştır. 4. sınıf öğrencilerinin
matematik kaygısı matematikten yardım alma değişkenine göre anlamlı şekilde
farklılaşırken, 5. sınıf düzeyinde bu ilişki gözlenmemiştir. 5. sınıf
öğrencilerinin matematik kaygısının 4. sınıf öğrencilerine göre anlamlı şekilde
yüksek olduğu belirlenmiştir. 4. sınıf öğrencilerinin algıladıkları öğretmen
duygusal desteği; 5. sınıf öğrencilerinin matematik öğretmenlerine yönelik algıladıkları
duygusal desteğe göre yüksek çıkmıştır. Her iki sınıf düzeyinde öğrencilerin
matematik kaygısı ve algıladıkları öğretmen duygusal desteği arasında negatif
yönde orta düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır. Öğretmen duygusal desteği
öğrencilerin matematik kaygı puanlarının %26.7’lik kısmını açıkladığı bulunmuştur.
Araştırmadan elde edilen sonuçların matematik
kaygısına yönelik ileride yapılacak çalışmalara katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.