An empirical analysis of relationship marketing strategies in the maritime logistics industry


Creative Commons License

Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: RESUL TEPE

Danışman: Gamze Arabelen

Özet:

ÖZET

Doktora Tezi

Deniz Yolu Lojistiği Sektöründe İlişkisel Pazarlama Stratejilerinin Ampirik Bir Analizi

Resul TEPE

Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Denizcilik İşletmeleri Yönetimi Anabilim Dalı Denizcilik İşletmeleri Yönetimi Programı


Konteyner gemi hatları, deniz yolu lojistiği sektörünün sürekli değişen ve son derece rekabetçi ortamında ayakta kalabilmek için karlı müşterileriyle uzun vadeli, karşılıklı yarar sağlayan iş ilişkileri kurmalıdır. Uzun dönemli yakın ilişkiler konteyner gemi hatlarının sektörde rekabet avantajı elde etmelerini sağlamanın yanı sıra tedarik zinciri entegrasyonunu da olumlu yönde etkileyerek lojistik performanslarını arttırmalarını sağlar. Böyle bir ilişki kurmanın en iyi araçlarından biri, karlı müşteriler için özel bir ilişkisel pazarlama programı oluşturmaktır. Ancak bu programda hangi ilişkisel pazarlama stratejilerinin yer alacağı ve bu stratejilerin müşteri sadakati ve işbirliği üzerinde bir etkisi olup olmadığı belirsizdir. Bu araştırma, deniz yolu lojistiği endüstrisinde kullanılan ilişkisel pazarlama stratejilerinin, ilişki kalitesinin ve ilişkisel pazarlama çıktılarının (yani müşteri sadakati ve işbirliği) boyutlarını incelemekte ve ilişkisel pazarlama stratejilerinin müşteri sadakati ve işbirliği üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktadır. Araştırmada, ayrıca ilişkisel pazarlama stratejileri ile müşteri sadakati ve işbirliği arasındaki ilişkide ilişki kalitesinin aracılık rolü de incelenmektedir. Bu araştırmada hem nitel hem de nicel yöntemler kullanılmaktadır. Teorik model, ilişkisel pazarlama ve hizmet sektörü araştırmalarının detaylı incelemelerine dayalı olarak oluşturulmuştur. Önerilen araştırma modeli, yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak Türk deniz yolu lojistiği sektöründe vii faaliyet gösteren taşıma işleri organizatörlerinden alınan cevaplardan oluşan 208 anket verisiyle ampirik olarak test edilmiştir. Önerilen model, test sonuçlara göre istatistiksel olarak tutarlı, güvenilir ve geçerlidir. Yapılan yapısal eşitlik modellemesi (YEM) analizi sonucunda, konteyner gemi hatları tarafından uygulanan müşteri sadakati stratejileri ve içsel yetkinlik stratejilerinin, ilişki kalitesi aracılığıyla taşıma işleri organizatörlerinin sadakatini ve işbirliğini önemli ölçüde etkilediği ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: İlişkisel Pazarlama Stratejisi, İlişki Kalitesi, Sadakat, İşbirliği, Müşteri Değeri, Deniz Yolu Lojistiği