Ergenlerin sosyal medya bozukluğu düzeylerinin bilinçli farkındalık ve psikolojik ihtiyaçların doyumu açısından yordanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMED MUSAB ASLAN

Danışman: Fatma Ebru İkiz

Özet:

Bu araştırmada ergenlerin; bilinçli farkındalık düzeyleri ve psikolojik ihtiyaçlarının sosyal medya bozukluğu düzeylerini yordamadaki rolü araştırılmaktadır. Araştırma örneklemini 187 kız ve 322 erkek lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verileri toplamak amacıyla bilgi formu, 'Sosyal Medya Bozukluğu Ölçeği (SMBÖ)'', 'Ergenler İçin Bilinçli Dikkat ve Farkındalık Ölçeği" ve "İhtiyaç Doyum Ölçeği" kullanılmıştır. Bilinçli farkındalığın ve psikolojik ihtiyaçların doyumunun ergenlerin sosyal medya bozukluğu düzeylerini yordama gücünü incelemek için aşamalı çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Değişkenlerin toplam varyansı açıklama düzeyi % 26.1 olarak saptanmıştır. Ergenlerin bilinçli farkındalık puanları yükseldikçe sosyal medya bozukluğu puanlarının düştüğü görülmektedir. Psikolojik ihtiyaçlardan yeterlik ihtiyacındaki doyum arttıkça ergenlerin sosyal medya bozukluğu puanlarının düştüğü ve son olarak ilişkili olma ihtiyacının doyumu arttıkça sosyal medya bozukluğu puanların da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Özerklik ihtiyacı ile sosyal medya bozukluğu arasında anlamlı ilişki olmadığı saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Ergenlik, sosyal medya bozukluğu, bilinçli farkındalık, temel psikolojik ihtiyaçlar, ihtiyaç doyumu