Matematik öğretmen adaylarının geogebra ile desteklenmiş sorgulama temelli öğretim ortamlarında simetri-öteleme-dönme kavramlarına dair bilgilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET ANIL KÜÇÜKDOĞAN

Danışman: Melike Yiğit Koyunkaya

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışmanın temel amacı, lise matematik öğretmeni adaylarının GeoGebra ile desteklenmiş sorgulama temelli öğretim ortamlarında simetri-öteleme-dönme kavramlarına dair bilgilerinin incelenmesidir. Bu bağlamda, lise matematik öğretmen adaylarının öteleme-simetri-dönme ile ilgili ön bilgileri ve araştırma sırasında ifade etmiş olduğu argümanlarının değişimleri araştırılmıştır. Toulmin argümantasyon şeması bu çalışmanın kavramsal temelini oluşturmaktadır. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması ile desenlenmiştir. Çalışmanın katılımcıları, ortaöğretim matematik öğretmenliğinde öğrenim görmekte olan 5 matematik öğretmeni adayıdır. Araştırmada ortaya çıkan argümanların derinlemesine ve detaylı incelenmesi hedeflendiği için katılımcılar amaçlı örneklem yöntemine göre belirlenmiştir. Araştırmada ilk olarak öteleme-simetri-dönme kavramları ile ilgili dinamik matematik yazılımı olan GeoGebra da sorgulamaya yönelik etkinlikler tasarlanmış ve bu etkinlikler kapsamında görüşmeler yapılarak öğretmen adaylarının sunmuş olduğu argümanlar incelenmiştir. Beş oturumdan oluşan araştırma sürecindeki video kayıtları ve katılımcıların etkinliklere verdikleri yanıtları içeren cevap kağıtları araştırmanın veri grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada toplanan video kayıtları video metodolojisi ile cevap kağıtları ise içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu çalışmada, öğretmen adaylarının etkinliklerin çözümünün tartışılması sürecinde Toulmin argümantasyon şemasında yer alan bileşenlerden en çok iddia eyleminde bulundukları görülmüştür. İddia bileşeninden sonra sırasıyla veri, gerekçe, destekleyici ve çürütücü bileşenleri kullanılmış ve en az kullanılan bileşen ise niceleyiciler olmuştur. Bu çalışmada argümantasyonun öğretmen adaylarının öteleme-simetri-dönme ile ilgili var olan bilgilerini de geliştirmede olumlu etki ettiği görülmüştür. Etkinliklerim çözümünde ve çözümlerin tartışılma sürecinde öğretmen adayları GeoGebrayı geometrik şekillerin çiziminde ve hareket ettirilmesinde aktif olarak kullanarak kavramlar ile ilgili görüşlerini ifade etmişlerdir. Adayların kavramlar ile ilgili düşüncelerini rahatlıkla ifade ederek argümanlar oluşturabildiği belirlenmiştir. Dolayısıyla, öğrenme ortamlarının öğrenenlerin etkileşimine açık olacak şekilde düzenlendiğinde ve sorgulama temelli öğretim yöntemine benimsendiğinde matematik eğitiminin kalitesinin artacağı düşünülmektedir.