SİMÜLASYON UYGULAMASININ HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN HASTALARIN KİŞİSEL SAĞLIK VERİLERİNİ KORUMA VE AHLAKİ DUYARLILIĞINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BÜŞRA ZAMUR

Danışman: Gülşah Gürol Arslan

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

İntörn öğrencilerin hastaların kişisel sağlık verilerini kayıt edilmesine yönelik tutumlarının ve ahlaki duyarlılıklarının geliştirilmesinde simülasyon uygulamasının etkinliğinin incelenmesi amaçlanmıştır.

Bu çalışmanın örneklemi randomizasyonla belirlenmiş olup, intörn hemşirelik öğrencilerinden 31 kişi çalışma grubu 31 kişi kontrol grubu olmak üzere toplam 62 kişiden oluşmaktadır. Çalışma ön test ve son test modellidir. Çalışma grubundaki öğrencilere teorik eğitim verilmiştir ve sonrasında 2 oturum şeklinde orta gerçeklikli manken ile simülasyon uygulaması yaptırılırmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere ise teorik eğitim verildikten sonrası okumaları için konu ile ilgili 2 farklı makale verilmiştir. Veriler Ahlaki Duyarlılık Ölçeği (ADA) ve Hemşirelik Öğrencileri İçin Kişisel Sağlık Verilerinin Kayıt ve Korunması Tutum Ölçeği (KSVKKTÖ) ile değerlendirilmiştir. Uygulama öncesi ve sonrası veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Ki-kare önemlilik testi, Mann Whitney U testi, Wilcoxon testi, parametrik testler, Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır.

Çalışma ve kontrol grubu arasında son test ADA ve KSVKKTÖ puan ortalaması açısından istatiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır (p<0.05). Değerlendirmede KSVKKTÖ alt boyutları olan kişisel sağlık verisi bilgisi, yasal bilgiler, kişisel sağlık verisi paylaşımı çalışma grubu son test alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05).

Kişisel sağlık verilerinin kayıt edilmesi ve korunması konusunun etik dersine dahil edilmesine ve öğrencilerin ahlaki duyarlılıklarının geliştirilmesi için etik eğitiminin de yenilikçi öğretim yöntemleri ile verilmesine ihtiyaç vardır.