Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BÜŞRA ZAMUR
Danışman: Gülşah Gürol Arslan
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
İntörn
öğrencilerin hastaların kişisel sağlık verilerini kayıt edilmesine yönelik
tutumlarının ve ahlaki duyarlılıklarının geliştirilmesinde simülasyon
uygulamasının etkinliğinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu çalışmanın
örneklemi randomizasyonla belirlenmiş olup, intörn hemşirelik öğrencilerinden
31 kişi çalışma grubu 31 kişi kontrol grubu olmak üzere toplam 62 kişiden
oluşmaktadır. Çalışma ön test ve son test modellidir. Çalışma grubundaki
öğrencilere teorik eğitim verilmiştir ve sonrasında 2 oturum şeklinde orta
gerçeklikli manken ile simülasyon uygulaması yaptırılırmıştır. Kontrol
grubundaki öğrencilere ise teorik eğitim verildikten sonrası okumaları için
konu ile ilgili 2 farklı makale verilmiştir. Veriler Ahlaki Duyarlılık Ölçeği
(ADA) ve Hemşirelik Öğrencileri İçin Kişisel Sağlık Verilerinin Kayıt ve
Korunması Tutum Ölçeği (KSVKKTÖ) ile değerlendirilmiştir. Uygulama öncesi ve
sonrası veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Ki-kare önemlilik
testi, Mann Whitney U testi, Wilcoxon testi, parametrik testler, Spearman
korelasyon analizi kullanılmıştır.
Çalışma ve
kontrol grubu arasında son test ADA ve KSVKKTÖ puan ortalaması açısından
istatiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır (p<0.05). Değerlendirmede KSVKKTÖ
alt boyutları olan kişisel sağlık verisi bilgisi, yasal bilgiler, kişisel
sağlık verisi paylaşımı çalışma grubu son test alt boyut puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05).
Kişisel sağlık
verilerinin kayıt edilmesi ve korunması konusunun etik dersine dahil edilmesine
ve öğrencilerin ahlaki duyarlılıklarının geliştirilmesi için etik eğitiminin de
yenilikçi öğretim yöntemleri ile verilmesine ihtiyaç vardır.