Ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERYEM YILMAZ DOĞAN

Danışman: Necla Fırat

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmen ve yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeylerini belirlemek ve bu düzeylerin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İzmir ili Gaziemir ilçesinde bulunan resmi ve özel ortaokullarda görev yapan öğretmen ve yöneticiler oluşturmuştur. Nicel araştırma için örnekleme yapılmamış, tam sayım araştırması yapılmıştır. Nitel araştırmanın örneklemini ise 24 öğretmen ve yönetici oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Örgütsel Bağlılık Ölçeği" ve "Öğretmen ve Yöneticilerin Örgütsel Bağlılıklarına İlişkin Görüşme Formu" kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, t- testi, ANOVA ve LSD Testi kullanılmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri SPSS programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma verileri ise içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları şu şekilde özetlenebilir: Öğretmen ve yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyleri yaş gruplarına, medeni durumlarına, kıdemlerine ve çalıştıkları okulun büyüklüğüne göre önemli bir farklılık göstermezken, cinsiyetlerine, okuldaki görev sürelerine, unvanlarına, branşlarına, öğrenim durumlarına, kadro durumlarına, görev yaptıkları okulun bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyine ve görev yaptıkları ilçede ikamet edip etmemelerine göre bazı boyutlarda farklılaşmaktadır. Öğretmen ve yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeyleri görev yaptıkları okulun türü ve fiziki şartlarını yeterli bulup bulmamalarına göre ise ölçek genelinde ve tüm boyutlarda önemli faklılık göstermektedir. Nitel araştırma sonucunda da örgütsel etkenlerin örgütsel bağlılık üzerinde kişisel etkenlerden daha belirleyici olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Örgütsel Bağlılık, Ortaokul, Öğretmen, Yönetici