FİZİKSEL AKSİYONLAR YÖNTEMİ BAĞLAMINDA MEKÂN VE STANİSLAVSKİ İLE STELLA ADLER ÖRNEKLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Arzu Leylak

Danışman: İbrahim Güngör

Özet:

Bu çalışma, Stanislavski’nin Fiziksel Aksiyonlar Yöntemi ile Stella Adler’in

oyunculuk yaklaşımını mekân bağlamında karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Oyuncuların

mekân algısına boyut kazandırıp genişleterek sahne üzerindeki yaratıcı süreçlerini daha

bilinçli bir şekilde yönetmelerine katkıda bulunmayı odağa alan araştırmada,

Lefebvre’nin Mekânın Üretimi adlı eserinde ortaya attığı fiziksel, zihinsel ve toplumsal

mekân sınıflandırması ile Erika Fischer-Lichte’nin Performatif Estetik kitabında

performans mekânını tanımlarken bahsettiği sahneleme sırasında anlam kazanan ve

çalışmada anın mekânı olarak başlıklanan mekân düşüncesi, bir çerçeve olarak

kullanılmıştır. Çalışma bu çerçeveler merkezinde, mekânın oyuncu tarafından nasıl ele

alınabileceğine iki farklı pratisyenin örneklemi üzerinden bakarak, oyunculuk

performanslarını şekillendirmede mekâna dair bir bakış açısı oluşturmanın önemini

vurgulamaktadır.

Stanislavski, eylem, doğaçlama ve duygunun oyunculuk üzerindeki etkisi

üzerine yoğunlaşmış ve mekânı, oyuncunun fiziksel eylemlerini şekillendiren bir unsur

olarak ele almıştır. Adler ise, Stanislavski’nin yöntemini kendi yaklaşımıyla

harmanlayarak mekâna dair daha geniş ve toplumsal bir perspektif sunmuş; oyuncunun

toplumsal bağlamını mekânla ilişkilendirmiştir. Çalışma iki uygulamacının fikirlerini

karşılaştırmalı olarak ele alarak fiziksel mekânın oyuncunun bedensel algılarını harekete

geçirdiğini, zihinsel mekânın hayal gücünü desteklediğini ve anın mekânının sahne

üzerindeki gerçeklik algısını güçlendirdiğini ortaya koymaktadır. Bunların yanında

toplumsal mekânı tanımlayan oyuncunun, hem oyun kişisi hakkında önemli bir veri

edindiğinin, hem de oyun kişisinin içinde yaşadığı toplumsal yapıdan bağımsız

değerlendirilmemesi gerektiğinin altını çizmektedir.

Çoklu veri kaynaklarının analizi ile yürütülen tez çalışmasında nitel araştırma

yöntemlerinden literatür taraması ve karşılaştırmalı analiz yöntemleri kullanılmış;

Stanislavski ve Adler’in çalışmalarındaki mekân algısı, Lefebvre’nin mekân

sınıflandırması ve Fischer-Lichte’nin yaklaşımı bağlamında analiz edilmiştir. Sonuç

olarak, Stanislavski ve Adler’in oyunculuk anlayış ve egzersizlerindeki mekân ögesininv

Lefebvre’nin teorik mekân sınıflandırmasıyla ve Fischer-Lichte’nin düşüncesiyle

ilişkilendirilerek oyuncular için farkındalık geliştirmeye yönelik pratik önerilere

dönüşebileceği gösterilmiştir. Bu çalışma ile varılan bulgularla, oyuncunun çalışma

sürecinde mekân bağlamının katmanlı ele alınması sayesinde, oyuncuların sahne

üzerindeki varoluşlarını derinleştirmelerinin mümkün olduğu gösterilmeye çalışılmıştır.