Kariyer uyumluluğunun çatışma eylem stillerine göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEMAL BALKAN

Danışman: Fatma Ebru İkiz

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarında çatışma eylem stilleri ve kariyer uyumluluğu ilişkisini incelemek, çatışma eylem stilleri ile kariyer uyumluluğunun bazı sosyo-demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın evrenini İzmir'de Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesinde lisans eğitimine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise; Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesinde lisans eğitimine devam eden lisans yerleştirmelerine göre sayısal, eşit ağırlık, sözel, yabancı dil ve güzel sanatlar alanlarındaki toplam 483 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem 319 kadın (%66), 164 erkek (%34) öğrenciden meydana gelmektedir. Verilerin toplanmasında, Kariyer Geleceği Ölçeği'nin (KARGEL) Kariyer Uyumluluğu alt ölçeği, Çatışma Eylem Stilleri Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini saptamak amacıyla çarpıklık-basıklık analizi sonuçlarına bakılmıştır. Verilerin normal dağıldığı belirlenmiştir. Bu doğrultuda verilerin analizinde Bağımsız İki Örnek T Testi ve Tek Yönlü ANOVA analizi kullanılmıştır. Bulguların anlamlı olup olmadığının yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi ölçüt alınmıştır. Korelasyon analizi için ise Pearson Korelasyon tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrenmen adaylarının çatışma eylem stilleri ile kariyer uyumluluğu arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Kaçınmacı ve zorlayıcı stil ile kariyer uyumluluğu arasında negatif ilişki bulunmuştur. Kolaylaştırıcı, uzlaştırmacı ve karşı koyucu stil ile kariyer uyumluluğu arasında pozitif ilişki saptanmıştır. Cinsiyet, lisans öğrenimi gördükleri bölüme yerleştiği puan türü, anne ve baba eğitim düzeyi, öğrenim gördüğü bölümü kendi isteğiyle seçip seçmemesi ve lisans mezuniyeti sonrası kendi alanında çalışıp çalışmama düşüncesine göre öğretmen adaylarının kariyer uyumluluklarının farklılık gösterdiği saptanmıştır.