Measuring Children’s Perception of the City: A Method Suggestion for Creating a Digital Game-Based Measurement Tool


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Tasarım (Yüksek Lisans Programı), Türkiye

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Nurdan Çağla Çamaş

Danışman: Gözde Ekşioğlu Çetintahra

Özet:

Dünyada geleceğin yetişkinleri olan çocukların korunması için uluslararası birçok adım atılmış ve çocuklara Birleşmiş Milletler tarafından belirli çocuk hakları tanınmıştır. Tanınan bu haklar kentlerde çocuklara yönelik mekansal uygulamaların olması gerekliliğini ortaya çıkarmış ve çocuğun sağlıklı gelişimi için kentsel mekanın da önemini göstermiştir. Bu bağlamda mimarlık ve kent planlama gibi mekan düzenleme disiplinlerinin üretimleri olan mekansal uygulamalar da önemli hale gelmiştir. Bununla ilgili geliştirilen bir kısım mekansal uygulamalar (Woonerf sokak düzenlemesi, Home-Zone sokak düzenlemesi, Hackney Oyun Sokağı) bulunmaktadır. Ancak bunlar çocukların yetişkinlerin bakış açısından üretilmiş mekanlarla sınırlandırılmasına yönelik çalışmalar olup kent bütününe yayılmamakta ve yetişkinlerin gözünden çocukların ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olan uygulamalar olarak değerlendirilmektedir. Bu ise çocuğun mekan için gerçek düşüncesini ve mekana yönelik algısını göz ardı eden bir kısım karar süreçlerinin bulunduğunu da göstermektedir. Son yıllarda, çocuk için yapılan başarılı mekansal uygulamaların (yapıdan kent ölçeğine kadar) çocuk katılımına temellendirildiği ve çocuğun hem karar verme mekanizmalarına katılımını hem de mevcut durumu değerlendirmesine yönelik girişimlerin hedeflendiği izlenmektedir. Hem ülkemiz kentlerinde hem de gelişmiş ülkelerin kentlerinde, Çocuk Dostu Kent iddiasını ortaya koyan bir kısım girişimler bulunmaktadır. Bu girişimlerin ortak özelliği, farklı yöntemler uygulansa da çocuğun karar mekanizmalarına katılımını sağlamak ve çocuk için oluşturulacak mekanların çocuk gözünden uygulamalarının yapılmasını sağlamaktır. Uygulanan yöntemler, odak grup çalışmaları, anketler, atölyeler gibi ölçümlere dayanmaktadır. Bu ölçümler, eğitimli araştırmacılar tarafından değerlendirilip veri oluşturması için kullanılmaktadır. Ancak söz konusu yöntemlerin, uzun zaman alması, çok sayıda çocuğa değil yalnızca belirli gruplara ulaşılabilmesi ve dolayısıyla kentte yapılmış ve/veya yapılacak bir düzenlemenin değerlendirilmesi için yeterli örnekleme ulaşılamaması gibi sorunsalları da içermektedir. Oysaki mekan düzenlemesinde fiziksel çevre nitelikleri kadar kullanıcıya ilişkin verilerin de elde edilmesi önemlidir. Bu bağlamda çocuğun kentsel mekana yönelik beklentilerinin ölçümlenmesi, kullanıcıya yönelik verimli mekanlar üretilmesi için bir gerekliliktir. Bu tez çalışmasında, aynı anda farklı nitelikleri olan (sosyo-demografik, kültürel, ekonomik, vb.) çocuklara ulaşabilecek ve çocuğun yaşadığı mekanı ve/veya kent bütününü değerlendirmesini sağlayacak bir dijital oyun temelli ölçüm aracı geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu ölçüm aracının hem çocuğun mekan algısını hem de davranışını ölçmeyi sağlayacak bir niteliğinin olması beklenmektedir. Ölçüm aracının, kentsel alanda üretilen kararlar için veri oluşturacağı düşünülmektedir.