Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ULAŞ ÖZKAHRAMAN
Danışman: Burak Karabey
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmanın amacı, ilkokul döneminde üstün/özel yetenekli bireylere yönelik Almanya'da ve Türkiye'de uygulanan matematik ve fen bilimleri dersleri eğitim modellerini ve mevcut programları karşılaştırarak her iki ülkeye ait güçlü ve zayıf yönleri tespit etmektir. Araştırma, nitel bir araştırma modeli olan karşılaştırmalı durum çalışmasının bir örneği olup araştırma içerisinde dört alt probleme yanıt aranmıştır. Bu hususta ulaşılan belgeler, doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, araştırılan konuyla ilgili olarak düzenlenmiş kanunlar, genelgeler, yönetmelikler vb. ile kitaplar, tezler, makaleler, sempozyumlarda, kongrelerde, çalıştaylarda sunulmuş bildiriler ve konuyla ilgili kurum ve kuruluşlara ait internet sitelerinden ulaşılabilen kaynaklar oluşturmaktadır. Bu kaynakların incelenip analiz edilmesi sonucunda ulaşılan bulgular neticesinde Almanya'da ve Türkiye'de üstün/özel yetenekli bireylerin ilkokul döneminde uygulanan eğitim programlarının benzerlikleri ve farklılıkları kanıtlarıyla tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular Almanya'da üstün zekalı/özel yetenekli bireyleri desteklemeye yönelik çok sayıda farklı uygulamanın olduğunu; Türkiye'deki uygulamaların ise görece ihtiyacı karşılamada yetersiz kaldığı sonucunu ortaya koymuştur. Bu sonuçtan hareketle ülkemizde gerekli yasal düzenlemelerin ivedilikle yapılması ve mevcut ihtiyacı karşılamaya dönük saha uygulamalarının hayata geçirilmesi önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Özel Eğitim, Üstün Zekâ/Özel Yetenek, Matematik ve Fen Bilimleri, Yetenek Destek.