Stresle başa çıkma programının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerindeki etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEDİA HOROZ

Danışman: Fatma Ebru İkiz

Özet:

Bu araştırmada Stresle Başa Çıkma Programının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyleri üzerindeki etkisi incelenmiştir.Araştırma 2010-2011 eğitim-öğretim yılında İzmir Bayraklı Talatpaşa İlköğretim Okulunda öğrenim gören 5. sınıf öğrencilerinden benzer özellikteki öğrencilerin 12'şerli tesadüfî olarak deney ve kontrol gruplarına atanması ile toplam 24 öğrenci ile yürütülmüştür.Veri toplama aracı olarak Çocuklar İçin Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarının Stresle Başa Çıkma Programı uygulanmadan önce, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerinin öntest puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olup olmadığını görmek için t-testi yapılmıştır. Fark olmadığı saptandıktan sonra deney grubundaki öğrencilere her biri 40 dakika süren 6 oturumluk Stresle Başa Çıkma Programı uygulanmış, kontrol grubuna ise araştırma süresince hiçbir işlem yapılmamıştır.Deney grubuna uygulanan eğitim programının ardından uygulanan sontest ve izleme testi sonuçları elde edildikten sonra Stresle Başa Çıkma Programının öğrencilerin kaygı düzeyleri üzerinde etkili olup olmadığı tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılarak incelenmiştir. Veriler, SPSS 17.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.Sonuçlar, Stresle Başa Çıkma Programının ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kaygı düzeylerini azalttığını ve bu etkinin 3 ay sürdüğünü ortaya koymaktadır. Ayrıca, Stresle Başa Çıkma Programının uygulamasından sonra deney grubundaki öğrencilerin sontest ölçümü sürekli kaygı puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı bir azalma olduğu, buna ek olarak sontest ve izleme testi sürekli kaygı puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Bunun yanı sıra, kontrol grubundaki öğrencilerin öntest ve sontest sürekli kaygı puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Sonuç olarak araştırmada öne sürülen denencelerin tümünün bulgularla desteklendiği görülmektedir.