Öğretim Elemanlarının Bilimsel Tutum Düzeyleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİL GÜÇER

Danışman: Necla Fırat

Özet:

Bu çalışma öğretim elemanlarının bilimsel tutum düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi, Ege Üniversitesi, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, İzmir Ekonomi Üniversitesi ve Yaşar Üniversitesinde görev yapan 6807 öğretim elemanından oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemine bu üniversitelerde çalışan 341 kadın ve 337 erkek olmak üzere toplam 678 öğretim elemanı dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretim Elemanlarının Bilimsel Tutum Ölçeği ile Bireysel ve Akademik Özellikler anketi kullanılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde Zencirci (2003) tarafından geliştirilen "Demokratik Eğilimler Ölçeği" ile Sherman ve Levine'nin (2006) geliştirdiği "Updated Dogmatism Scale" (orijinal dili olan İngilizce olarak) kullanılmıştır. Araştırmada 13 alt problem yanıtlanmaya çalışılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, Kruskall Wallis Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (one-way anova) ile farkın önemli çıktığı durumlarda, bunun hangi gruplar arasındaki ortalamaların farkından kaynaklandığını analiz etmek amacıyla Mann-Whitney U testi ve LSD önemlilik çözümlemesinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri öğretim elemanlarının bireysel ve akademik özellikleridir (cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, unvan, kıdem, çalışılan üniversite türü, çalışılan bilim alanı, alınan ödül sayısı, makale ve kitap sayıları, tez danışmanlık sayıları ile bilimsel araştırma projeleri). Araştırmanın bağımlı değişkeni öğretim elemanlarının bilimsel tutum düzeyleridir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretim elemanlarının bilimsel tutum düzeyleri cinsiyetlerine bağlı olarak önemli farklılık göstermemektedir. Öğretim elemanlarının yaşları, unvanları, kıdemleri ile ödül, yayın, tez danışmanlığı ve proje sayılarının artış göstermesi ile üniversite türü ve çalıştıkları alanlara göre önemli farklılıklar belirlenmiştir. Anahtar kelimeler: Öğretim Elemanları, Bilim, Bilimsel Tutum Düzeyi, Dogmatizm