Fonksiyon öğretiminde 5E modeline uygun Web 2.0 araçları ile işlenen canlı derslerin değerlendirilmesi: Bir eylem araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM ÖZPOSTACI

Danışman: Ayten Erduran

Özet:

Eğitim öğretim sürecinde bireylerin daha çok duyu organlarına hitap ederek bilginin kalıcılığını arttırmayı amaçlayan teknoloji entegrasyonu çalışmalarının gerçekleştirilmesi, eğitimciler üzerine düşen önemli bir görevdir. Öğrenen ihtiyaçlarının sürekli değiştiği ve neredeyse doğumundan itibaren teknoloji ile iç içe olan öğrenenlerin eğitiminde, eğitimcilerin teknoloji destekli uygulamaları kullanmaları artık bir ayrıcalık değil zorunluluk haline gelmiştir (Önal, 2018). Özellikle sunduğu imkanlarla ve çeşitliliği ile Web 2.0 araçları eğitim ve öğretim sürecine hızla dâhil olmaya başlamıştır. Web 2.0 araçları iletişim, etkileşim, bilgi paylaşımı ve bilgiye kolay erişim, işbirlikçi içerik oluşturma, içerik depolama ve paylaşma, değerlendirme, görselleştirme gibi pek çok imkân sunmaktadır. 13 Mart-19 Haziran pandemi yasakları döneminde EBA' nın Canlı Ders uygulaması ve EBA TV, eğitimin aksamamasını sağlayan, teknolojinin eğitimde yoğun bir şekilde kullanılmasının artık bir zorunluluk olduğunu gösteren uygulamalardır. Bu yapılan çalışmalar eğitim kurumlarının teknolojik altyapı noktasında sorunları çözmeye başladığını ancak bu durumunun öğretmenlerin teknolojiyi kullanmaları noktasında yeterli olmadığını göstermektedir (Akgün, Yılmaz ve Seferoğlu, 2011). Bu aşamada öğretimdeki eksikliklere daha kolay ve pratik çözümler üreten Web 2.0 teknolojilerinin kullanımı matematik öğretimi açısından alan yazına katkı sağlayacaktır. Bunun yanında birçok gelişen, yenilenen ve eğitim-öğretim ihtiyaçlarına göre kullanıma uygun hale getirilen Web 2.0 araçlarının günümüzün yeni teknolojileri olarak eğitim ve öğretime nasıl entegre edilmesi gerektiği bu çalışmanın önemli sonuçlarından olacaktır. Bu düşünceyle çalışmanın amacı, pandemi döneminde işlenen canlı derslerde fonksiyon öğretiminde 5E modelinin basamaklarına uygun kullanılan Web 2.0 araçlarının matematik dersine entegrasyon sürecinin değerlendirilmesidir. Araştırmada eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Ayrıca araştırma, iki farklı onuncu sınıf şubesinde okuyan, araştırmacının canlı derslerini takip eden toplam 46 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada seçilen fonksiyon kavramı karmaşık bir içeriğe sahiptir ve bu karmaşıklığı içinde birçok alt kavramları bulundurmasına dayanmaktadır (Adams, 1997). Alan yazında fonksiyon kavramı ve alt kavramlarına yönelik birçok araştırma bulunmaktadır. Fakat bu çalışmadaki gibi hem Web 2.0 araçlarının kullanıldığı hem de yöntem olarak bir eylem araştırmasının kullanıldığı bir çalışma alan yazında bulunmamaktadır. Çalışmada fonksiyon öğretimi Web 2.0 araçları ile 5E modeline göre gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada 5E Modeli üzerine inşa edilen fonksiyon konusunun ilk iki kazanımı, seçilen web 2.0 araçları kullanılarak anlatılmış, yine 5E modelindeki değerlendirme basamağına uygun olarak da değerlendirilmiştir. Araştırmanın süreci boyunca hem araştırmacı öğretmenin kendi öğretmenlik deneyimi boyunca gözlemlediği hem de ilgili literatürün belirttiği gibi matematik dersine web 2.0 araçlarının entegrasyonuna odaklanılmıştır. 5E modelinin her bir basamağına yönelik seçilen Web 2.0 araçları kullanılarak hazırlanan ders içerikleri araştırmacı öğretmen tarafından planlı bir şekilde uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak canlı derslerin video kayıtları, araştırmacının tuttuğu yansıtıcı günlükler, öğrenci görüşme formları, dersleri takip eden uygulama öğrencilerinin ders gözlem formları ve çevrimiçi yapılan değerlendirme sınavı bulunmaktadır. Veri analizi, öğrencilerin görüşmeler ve ders sonrasında doldurdukları anketlere verdikleri yanıtlar invivo kodlama yönteminden yararlanılarak yapılmıştır. Analiz sonuçları ve değerlendirme sınavına verilen yanıtlara bakılarak Desmos, Quizziz kullanılarak yapılan canlı derslerin, geleneksel yöntemlerle yapılan derslere göre daha ilgi çekici ve daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında fonksiyon konusunun öğretimi ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.