Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZGE SOYDANER
Danışman: Gülşah Gürol Arslan
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırma hemşirelik
öğrencilerinin intravenöz doku plazminojen aktivatörü tedavi algoritmasını
değerlendirme ve öz etkililik yeterlik düzeylerinin geliştirilmesinde
simülasyon yönteminin etkinliğinin incelenmesi amacıyla yapılmış tek kör
randomize kontrollü deneysel bir araştırmadır. Araştırma bir
üniversitenin 2021-2022 eğitim öğretim yılı döneminde Hemşirelikte
Bakım Yönetimi Dersi alan intörn 78 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Randomizasyon
yöntemi ile 39 öğrenci kontrol 39 öğrenci çalışma grubu olmak üzere iki gruba
ayrılmıştır. Veriler “Öğrenci Tanıtım Formu, “İntravenöz Doku Plazminojen
Aktivatörü Bilgi Değerlendirme Formu (IV-tPABF)”, “Öz Etkililik Yeterlik Düzeyi
Ölçeği”, “Simülasyon Tasarım Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmadaki tüm öğrencilere
IV tPA tedavisi ile ilgili işlem öncesi-sırası ve sonrası hemşirelik bakımına
yönelik 1 saatlik teorik eğitim verilmiştir. Çalışma grubundaki intörn öğrenci hemşirelere
ise teorik eğitim ve simülasyona dayalı eğitim verilmiştir. Araştırma sonucunda,
çalışma grubundaki öğrencilerin öz etkililik yeterlik ölçeği ve IV-tPABF son
test toplam puan ortalamalarının kontrol grubuna göre istatiksel olarak anlamlı
düzeyde arttığı belirlenmiştir (p<0.05). Çalışma grubunun öz etkililik
yeterlik ölçek son test toplam puanı ile IV tPA bilgi değerlendirme formu son
test toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır
(p>0.05). Çalışma grubundaki öğrencilerin simülasyon tasarım ölçeği toplam
puan ortalaması 93.64±4.88 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, öğrencilerin simülasyona
dayalı eğitimden memnun kaldıkları ve simülasyona dayalı eğitimin öğrencilerin IV-tPA
tedavi bilgi düzeyini arttırdığı tespit edilmiş olup, hemşirelik eğitiminde
simülasyon kullanımı önerilmektedir.