Hemşirelik İntörn Öğrencilerinin İntravenöz Doku Plazminojen Aktivatörü Tedavi Algoritmasını Değerlendirme ve Öz Yeterlilik Düzeylerinin Geliştirilmesinde Simülasyon Yönteminin Etkinliğinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE SOYDANER

Danışman: Gülşah Gürol Arslan

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin intravenöz doku plazminojen aktivatörü tedavi algoritmasını değerlendirme ve öz etkililik yeterlik düzeylerinin geliştirilmesinde simülasyon yönteminin etkinliğinin incelenmesi amacıyla yapılmış tek kör randomize kontrollü deneysel bir araştırmadır. Araştırma bir üniversitenin 2021-2022 eğitim öğretim yılı döneminde Hemşirelikte Bakım Yönetimi Dersi alan intörn 78 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Randomizasyon yöntemi ile 39 öğrenci kontrol 39 öğrenci çalışma grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Veriler “Öğrenci Tanıtım Formu, “İntravenöz Doku Plazminojen Aktivatörü Bilgi Değerlendirme Formu (IV-tPABF)”, “Öz Etkililik Yeterlik Düzeyi Ölçeği”, “Simülasyon Tasarım Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmadaki tüm öğrencilere IV tPA tedavisi ile ilgili işlem öncesi-sırası ve sonrası hemşirelik bakımına yönelik 1 saatlik teorik eğitim verilmiştir. Çalışma grubundaki intörn öğrenci hemşirelere ise teorik eğitim ve simülasyona dayalı eğitim verilmiştir. Araştırma sonucunda, çalışma grubundaki öğrencilerin öz etkililik yeterlik ölçeği ve IV-tPABF son test toplam puan ortalamalarının kontrol grubuna göre istatiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı belirlenmiştir (p<0.05). Çalışma grubunun öz etkililik yeterlik ölçek son test toplam puanı ile IV tPA bilgi değerlendirme formu son test toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Çalışma grubundaki öğrencilerin simülasyon tasarım ölçeği toplam puan ortalaması 93.64±4.88 olarak bulunmuştur. Sonuç olarak, öğrencilerin simülasyona dayalı eğitimden memnun kaldıkları ve simülasyona dayalı eğitimin öğrencilerin IV-tPA tedavi bilgi düzeyini arttırdığı tespit edilmiş olup, hemşirelik eğitiminde simülasyon kullanımı önerilmektedir.