Fizik öğretmen adaylarının modern fiziğin temel kavramları ile ilgili kavramsal anlamalarına bir bakış


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMEN EZGİ YILDIRIM

Danışman: Serap Çalışkan

Özet:

Bu araştırmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının modern fizik dersindeki temel kavramları kavramsal anlamalarını belirlemek ve kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenolojik) araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini Türkiye de devlet üniversitelerinin Eğitim Fakültelerinde Modern Fizik dersini almış fizik öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 akademik yılı itibariyle Ege Bölgesi ndeki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören, gönüllülük esasına göre araştırmaya katılan 17 fizik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının modern fizik ile ilgili temel kavramları anlamalarını belirlemek üzere Modern Fizik Zihin Haritaları (MF-ZH), Modern Fizik Kavramsal Anlama Sınavı (MFKA-S) ve elde edilen verileri desteklemek amacıyla Modern Fizik Kavramsal Anlama Görüşme Formu (MFKA-GF) kullanılmıştır. Araştırmada fizik öğretmen adaylarının çizdiği MF-ZH ları, MFKA-S ndaki ve MFKA-GF nda her bir soruya verdikleri yanıtlar nitel analiz tekniklerinden biri olan içerik analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda özellikle özel görelilik, fotoelektrik olay ve Compton olaylarıyla ilgili belirgin yanlış anlamalar olduğu tespit edilmiştir.