English for specific purposes: Online program design, implementation and evaluation


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ERSİN BALCI

Danışman: Hatice İrem Çomoğlu

Özet:

ÖZEL AMAÇLI İNGİLİZCE: ÇEVRİMİÇİ PROGRAM TASARIMI, UYGULAMA VE DEĞERLENDİRME

 

Bu çalışma, çevrimiçi bir Özel Amaçlı İngilizce programının (EFE Online – English for Economics - İktisadi İngilizce), yükseköğretim düzeyinde yabancı dil olarak İngilizce öğrenenlerin disipline özgü dil yeterliliği üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamıştır. Bu çalışmanın ortamı, İzmir'de bir devlet üniversitesinin yabancı diller okulundaki yoğun İngilizce hazırlık programıdır. Benimsenen araştırma tasarımı, ihtiyaç analizi, uygulama ve değerlendirme olmak üzere üç aşamadan oluşan çok aşamalı, karma yöntemdir. İhtiyaç değerlendirmesi aşamasında, veri toplamak için görüşmeler ve gözlemler gibi nitel veri toplama yöntemleri ile korpus analizi kullanılmıştır. Uygulama aşaması, EFE yeterlilik sınavının ön test ve son test uygulanmaları ve informal görüşmeleri içerir. Son olarak değerlendirme aşamasında katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve EFE yeterlilik testi sonuçları istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Veriler, tematik analiz ve betimleyici/çıkarımsal istatistikler dahil olmak üzere hem nitel hem de nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir.

Araştırmanın uygulama aşamasında, çalışma için iki öğrenci grubu seçilmiştir. Birinci grup, çevrimiçi Özel Amaçlı İngilizce programı alan 14 öğrenciden (deney grubu), ikinci grup ise geleneksel yüz yüze eğitim alan 16 öğrenciden (kontrol grubu) oluşturmuştur. Her iki gruba da EFE yeterlilik sınavı ön test ve son testi olarak uygulanmış ve programın uygulama aşamasında öğrencilerle informal görüşmeler yapılmıştır. Bu, çevrimiçi Özel Amaçlı İngilizce programının (EFE Online – İktisadi İngilizce) öğrencilerin disipline özgü dil yeterliliği üzerindeki etkisinin kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesine sağlamıştır. EFE yeterlilik sınavının sonuçları daha sonra çevrimiçi ESP programının geleneksel yüz yüze eğitime kıyasla etkinliğini belirlemek için istatistiksel (SPSS, V20) olarak analiz edilmiştir.

Çalışmanın sonuçları, iktisat öğrencileri arasında akademik ve teknik kelime dağarcığı geliştirme, konuşma becerilerini geliştirme ve yazma becerilerini geliştirmeye dair güçlü bir ihtiyaç olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin karşılaştığı dinlediğini anlama zorluğu, akademik kelime dağarcığı eksikliğine ve bilinmeyen kelimeleri anlama güçlüğü ile ilişkilendirilmiştir. Öğretim üyeleri ile yapılan görüşmeler, ekonominin yaşayan dilinin öğrencilerin dil becerilerinin gelişimi için önemli olduğuna dair ortak bir kanı ortaya çıkarmıştır.

Çalışmada yapılan t-test analizlerin sonuçları, İktisadi İngilizce (EFE) programının hem çevrimiçi hem de yüz yüze uygulamalarının, program hedeflerine ulaşmada etkili olduğunu ve ortalama puanlarda önemli bir artış olduğunu göstermiştir. Program değerlendirme amacıyla toplanan öğrenci görüşlerinin nitel analizi üç ana tema ortaya çıkarmıştır: geçerlilik, motivasyon ve kullanışlılık. Programın, İktisat öğrencilerinin özel ihtiyaçlarına göre iyi bir şekilde uyarlanmış olduğu belirtilmiş ve katılımcılar programla ilgili yüksek motivasyonlu ve olumlu bir deneyim yaşadıklarını bildirmişlerdir. Çevrimiçi Özel Amaçlı İngilizce programında (EFE Online – İktisadi İngilizce), öğrencilerin egzersizleri çevrimiçi olarak tamamlamalarına ve çalışmalarını çevrimiçi olarak sunmalarına olanak tanıyan kullanışlı ve pratik olduğu için öğrenciler tarafından olumlu bir yönü olarak da vurgulanmıştır.

Bu çalışmasının bulguları, üniversite düzeyinde İngilizce İktisat programları özelinde İngilizce Özel Amaçlı İngilizce (ESP) programları uygulamayı düşünen araştırmacılar ve eğitim kurumları için önemli pedagojik sonuçları vurgulamaktadır. Çalışma, Özel Amaçlı İngilizce (ESP) programları için çevrimiçi platformların kullanımının önemini vurgulayarak, dil ve alan eğitimin dengesini sağlamanın önemini vurgulamakta ve dil öğretimi stratejileri geliştirirken benzer kurumlara da bir model sunmaktadır. EFE Online programının başarısı, İngilizce öğrenmek için erişilebilir ve kaynak tasarrufu sunan bir araç sağlayarak, dil öğretmenleri ve öğrenciler için önemli sonuçları oluşturmaktadır.

 Anahtar Kelimeler: Özel Amaçlı İngilizce, İngilizce dilinde eğitim, İktisadi İngilizce.