Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: ERSİN BALCI
Danışman: Hatice İrem Çomoğlu
Özet:
ÖZEL AMAÇLI
İNGİLİZCE: ÇEVRİMİÇİ PROGRAM TASARIMI, UYGULAMA VE DEĞERLENDİRME
Bu çalışma, çevrimiçi
bir Özel Amaçlı İngilizce programının (EFE Online – English for Economics - İktisadi
İngilizce), yükseköğretim düzeyinde yabancı dil olarak İngilizce öğrenenlerin
disipline özgü dil yeterliliği üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamıştır. Bu
çalışmanın ortamı, İzmir'de bir devlet üniversitesinin yabancı diller
okulundaki yoğun İngilizce hazırlık programıdır. Benimsenen araştırma tasarımı,
ihtiyaç analizi, uygulama ve değerlendirme olmak üzere üç aşamadan oluşan çok
aşamalı, karma yöntemdir. İhtiyaç değerlendirmesi aşamasında, veri toplamak
için görüşmeler ve gözlemler gibi nitel veri toplama yöntemleri ile korpus
analizi kullanılmıştır. Uygulama aşaması, EFE yeterlilik sınavının ön test ve
son test uygulanmaları ve informal görüşmeleri içerir. Son olarak değerlendirme
aşamasında katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve EFE
yeterlilik testi sonuçları istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Veriler,
tematik analiz ve betimleyici/çıkarımsal istatistikler dahil olmak üzere hem
nitel hem de nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmanın uygulama aşamasında, çalışma için iki öğrenci
grubu seçilmiştir. Birinci grup, çevrimiçi Özel Amaçlı İngilizce programı alan
14 öğrenciden (deney grubu), ikinci grup ise geleneksel yüz yüze eğitim alan 16
öğrenciden (kontrol grubu) oluşturmuştur. Her iki gruba da EFE yeterlilik
sınavı ön test ve son testi olarak uygulanmış ve programın uygulama aşamasında
öğrencilerle informal görüşmeler yapılmıştır. Bu, çevrimiçi Özel Amaçlı İngilizce
programının (EFE Online – İktisadi İngilizce) öğrencilerin disipline özgü dil
yeterliliği üzerindeki etkisinin kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesine
sağlamıştır. EFE yeterlilik sınavının sonuçları daha sonra çevrimiçi ESP
programının geleneksel yüz yüze eğitime kıyasla etkinliğini belirlemek için
istatistiksel (SPSS,
V20) olarak analiz edilmiştir.
Çalışmanın sonuçları, iktisat öğrencileri arasında akademik
ve teknik kelime dağarcığı geliştirme, konuşma becerilerini geliştirme ve yazma
becerilerini geliştirmeye dair güçlü bir ihtiyaç olduğunu göstermiştir.
Öğrencilerin karşılaştığı dinlediğini anlama zorluğu, akademik kelime dağarcığı
eksikliğine ve bilinmeyen kelimeleri anlama güçlüğü ile ilişkilendirilmiştir.
Öğretim üyeleri ile yapılan görüşmeler, ekonominin yaşayan dilinin öğrencilerin
dil becerilerinin gelişimi için önemli olduğuna dair ortak bir kanı ortaya
çıkarmıştır.
Çalışmada yapılan t-test analizlerin sonuçları, İktisadi
İngilizce (EFE) programının hem çevrimiçi hem de yüz yüze uygulamalarının,
program hedeflerine ulaşmada etkili olduğunu ve ortalama puanlarda önemli bir
artış olduğunu göstermiştir. Program değerlendirme amacıyla toplanan öğrenci
görüşlerinin nitel analizi üç ana tema ortaya çıkarmıştır: geçerlilik,
motivasyon ve kullanışlılık. Programın, İktisat öğrencilerinin özel
ihtiyaçlarına göre iyi bir şekilde uyarlanmış olduğu belirtilmiş ve
katılımcılar programla ilgili yüksek motivasyonlu ve olumlu bir deneyim
yaşadıklarını bildirmişlerdir. Çevrimiçi Özel Amaçlı İngilizce programında (EFE
Online – İktisadi İngilizce), öğrencilerin egzersizleri çevrimiçi olarak
tamamlamalarına ve çalışmalarını çevrimiçi olarak sunmalarına olanak tanıyan
kullanışlı ve pratik olduğu için öğrenciler tarafından olumlu bir yönü olarak
da vurgulanmıştır.
Bu çalışmasının bulguları, üniversite düzeyinde İngilizce
İktisat programları özelinde İngilizce Özel Amaçlı İngilizce (ESP) programları
uygulamayı düşünen araştırmacılar ve eğitim kurumları için önemli pedagojik
sonuçları vurgulamaktadır. Çalışma, Özel Amaçlı İngilizce (ESP) programları
için çevrimiçi platformların kullanımının önemini vurgulayarak, dil ve alan
eğitimin dengesini sağlamanın önemini vurgulamakta ve dil öğretimi stratejileri
geliştirirken benzer kurumlara da bir model sunmaktadır. EFE Online programının
başarısı, İngilizce öğrenmek için erişilebilir ve kaynak tasarrufu sunan bir
araç sağlayarak, dil öğretmenleri ve öğrenciler için önemli sonuçları
oluşturmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Özel Amaçlı İngilizce, İngilizce dilinde eğitim, İktisadi İngilizce.