Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Şehriban Şafak
Danışman: Meltem Gökdağ Baltaoğlu
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik
başarı-başarısızlık yüklemeleri ile matematik öğretmenleri ve öğrencilerinin
başarı-başarısızlık yüklemelerine yönelik görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada nitel ve nicel
verilerden yararlanılarak karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Manisa ilinin Demirci ilçesinde bulunan ortaöğretim
kurumlarında öğrenim görmekte olan 9.sınıf öğrencileri ve bu kurumlarda görev
yapmakta olan matematik öğretmenleri oluşturmaktadır. Demirci ilçesinde bulunan
ve 2021-2022 eğitim-öğretim yılında faaliyet gösteren 7 ortaöğretim kurumunun 406
9. sınıf öğrencisine Başarı/Başarısızlık Yüklemeleri Ölçeği uygulanmıştır ve ölçek
uygulanan öğrenciler içinden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 83 öğrenci
ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ayrıca bu kurumlarda görev
yapmakta olan 8 öğretmen
ile görüşme yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde
içerik analizi ve nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız gruplar T-testi, Mann Whitney U
testi, One Way Anova ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Elde edilen
verilerin analizi sonucunda öğrenciler nitel verilere göre başarı ve
başarısızlıklarına daha çok içsel nedenlere yükleme yapmaktadır. Nicel verilere göre ise, başarılarına daha
çok dışsal, başarısızlıklarına içsel yüklemeler yapmaktadırlar. Başarı-başarısızlık yüklemelerinin okul türlerine göre anlamlı farklılık
gösterdiği görülmektedir. Öğrencilerin matematik dersi notları ile
başarı-başarısızlık yüklemeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve
pozitif yönlü ilişkiler bulunmuştur.
Anahtar
Kelimeler: Başarı-Başarısızlık Yüklemeleri, Matematik Dersi, Ortaöğretim
Öğrencileri, Ortaöğretim Matematik Öğretmenleri.