ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK DERSİNE YÖNELİK YÜKLEMELERİ İLE ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şehriban Şafak

Danışman: Meltem Gökdağ Baltaoğlu

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik başarı-başarısızlık yüklemeleri ile matematik öğretmenleri ve öğrencilerinin başarı-başarısızlık yüklemelerine yönelik görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışmada nitel ve nicel verilerden yararlanılarak karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Manisa ilinin Demirci ilçesinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan 9.sınıf öğrencileri ve bu kurumlarda görev yapmakta olan matematik öğretmenleri oluşturmaktadır. Demirci ilçesinde bulunan ve 2021-2022 eğitim-öğretim yılında faaliyet gösteren 7 ortaöğretim kurumunun 406 9. sınıf öğrencisine Başarı/Başarısızlık Yüklemeleri Ölçeği uygulanmıştır ve ölçek uygulanan öğrenciler içinden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 83 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Ayrıca bu kurumlarda görev yapmakta olan 8 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi ve nicel verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız gruplar T-testi, Mann Whitney U testi, One Way Anova ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrenciler nitel verilere göre başarı ve başarısızlıklarına daha çok içsel nedenlere yükleme yapmaktadır.  Nicel verilere göre ise, başarılarına daha çok dışsal, başarısızlıklarına içsel yüklemeler yapmaktadırlar. Başarı-başarısızlık yüklemelerinin okul türlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmektedir. Öğrencilerin matematik dersi notları ile başarı-başarısızlık yüklemeleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü ilişkiler bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Başarı-Başarısızlık Yüklemeleri, Matematik Dersi, Ortaöğretim Öğrencileri, Ortaöğretim Matematik Öğretmenleri.