Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EGEMEN KURTOĞLU
Danışman: Mehmet Aydın
Özet:
ÖZET
Yüksek Lisans Tezi
İbn Haldun’un Pratik Felsefesi
Egemen KURTOĞLU
Dokuz Eylül Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı
Felsefe ve Din Bilimleri Programı
Bu çalışmada İbn Haldun’un ahlak ve siyasete dair görüşleri İslam
düşüncesinde ortaya çıkan pratik felsefe geleneği ile süreklilik ilişkisi içinde
değerlendirilmektedir. Bu değerlendirmenin amacı ise umran ilmini bilim
tarihindeki süreklilik nosyonuna uygun olarak okumaktır. İbn Haldun
Mukaddime adlı eserinde umran ilminin kurucusu olarak kendisinden önce
pratik felsefe kapsamında incelenen varlık sahasını ele almaktadır. Pratik
felsefenin ahlak ve siyaset altında incelediği konular umran ilminde toplumsal
organizasyonda meydana gelen olgular olarak değerlendirilir. Bu noktada
tezin iddialarından ilki, İbn Haldun’un burhan yöntemine bağlılığı bakımından
Meşşai geleneğin içinde yer alan bir düşünür olduğudur. Fakat o iki noktada
bu geleneği yeniden tesis etmiştir. İlk olarak burhani yöntemi duyulur
dünyanın suretlerinden bütünüyle bağımsız olan ikinci makullerden
arındırmıştır. İkincisi ise ahlak ve siyaseti metafizik ilkelere dayanarak
spekülatif bir değer anlayışından hareketle kuran Meşşai siyaset teorisini,
umranın olgusal araştırmasına bağlı realist bir zemine çekmiştir. Böylece tezin
ikinci iddiası, İbn Haldun’un Meşşai pratik felsefe anlayışını ahlaki karakterini
koruyarak realist bir düzlemde yeniden inşa ettiğidir. Buna göre tezin nihai
aşamasında Mukaddime ve Şifaü’s-Sail’deki pasajlardan hareketle İbn
Halduncu bir ahlaki siyasetin nasıl olabileceğine dair bir teklif sunulmaktadır.
Zira umran ilminin amacı toplumsal örgütlenmeyi yalnızca olgusal bir tarzda
aktarmak olduğu için İbn Haldun’un kendisi böyle bir siyasete ilişkin detaylı
açıklamalar yapmamıştır. Tezde sunduğumuz teklife göre, İbn Haldun umran
v
ile olgusal çerçevesini çizdiği reel siyasetin fıkıh/şeriat ve tasavvuf aracılığıyla
ahlaki bir forma sokulabileceğini düşünmektedir. Dolayısıyla elinizdeki
çalışma aynı zamanda ahlak-siyaset ilişkisini İbn Halduncu bir perspektifle
yeniden kurmayı hedeflemektedir.
Anahtar Kelimeler: Pratik Felsefe, İbn Haldun, Ahlaki Siyaset, Umran, Meşşai.