Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TAMER CÖMERT
Danışman: Işıl Özgen
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Araştırma, Ocak 2019 - Mart
2021 tarihleri arasında Kemaliye (Egin) destinasyonunda gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın amacı, Kemaliye (Egin) destinasyon yönetimi ve destinasyon
yönetiminde sosyal medya kullanım modellerini belirlemektir. Araştırma nitel
araştırma yönetimi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri doküman
incelemesi, kıyaslama, kişisel görüşmeler, yarı yapılandırılmış görüşme ve vaka
çalışması yoluyla elde edilmiştir. Doküman incelemesi yoluyla elde edilen
ikincil veriler ile 5 görüşme sorusu hazırlanmış ve destinasyon yönetimi
paydaşlarından 10 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde
edilen verilerle destinasyon turizminin gelişimi ortaya konmuştur. Ayrıca
görüşme bulguları ile Kemaliye Destinasyon Yönetim Modeli tanımlanmıştır.
Destinasyon yönetiminde sosyal medya kullanımını incelemek için Dover
(İngiltere), Ronda (İspanya), Halkidiki (Yunanistan), Cinque Terre (İtalya) ve
Türkiye UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi'nde yer alan destinasyonları homojen
örnekler olarak belirlenmiştir. Kemaliye (Eğin) sosyal medya kullanım modelini
oluşturmak ve örneklemle karşılaştırmak için gönüllü içerik oluşturucu
tarafından oluşturulan Facebook (facebook/kemaliyeeğinkemaliyesenibeklenen),
yazar ve gönüllü içerik oluşturucu tarafından araştırma için açılan Instagram
(instagram/kemaliyesenibekenler) incelenmiş ve örneklemle karşılaştırılmıştır.
Kemaliye Destinasyon
Yönetim Modelinin katılımcılık, demokratiklik ve proje odaklı çalışma ilkeleri
kavramsal çerçevesine dayalı olarak kurulduğu belirlenmiştir. Modelin Kemaliye
(Eğin) gibi küçük destinasyonlara finansman kaynaklarına ulaşmada kolaylık
sağladığı, yerel halkın, özel sektör temsilcilerinin ve sivil toplum
kuruluşlarının destinasyon yönetiminde, temsil edilmesine olanak verilmesinin
Forrester (1959), Doxey (1975) ve Butler (1980) modellerinde de ortaya konan,
yerel halkın turizm gelişiminden olumsuz etkilenmelerinin minimum düzeye
indirilmesi yönünde destek sağladığı görülmüştür. Ayrıca destinasyon
yönetimlerinin geleneksel yapılarının değiştirilmesi gerekliliğini ortaya koyan
Pike (2016) çalışma bulguları ile Kemaliye Destinasyon Yönetim Modeli
paralellik göstermektedir. Destinasyon yönetiminde sosyal medya kullanımı örnek
olay incelemesi sonucunda, “Gönüllü İçerik Hazırlayıcısı” tarafından
hazırlanan, sosyal medya platform hesaplarının takipçi ve içerik sayılarının,
yerel yönetim sosyal medya platform hesap takipçi ve içerik sayılarından daha
etkin sonuçlar verdiği görülmüştür. Sosyal medya hesaplarının gönüllü ya da
içerik hazırlamada profesyonel olan bir ekip tarafından hazırlanması
gerekliliği ortaya konmuştur.