Destinasyon yönetiminde sosyal medya kullanımı: Kemaliye (Eğin) örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TAMER CÖMERT

Danışman: Işıl Özgen

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Araştırma, Ocak 2019 - Mart 2021 tarihleri ​​arasında Kemaliye (Egin) destinasyonunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı, Kemaliye (Egin) destinasyon yönetimi ve destinasyon yönetiminde sosyal medya kullanım modellerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yönetimi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri doküman incelemesi, kıyaslama, kişisel görüşmeler, yarı yapılandırılmış görüşme ve vaka çalışması yoluyla elde edilmiştir. Doküman incelemesi yoluyla elde edilen ikincil veriler ile 5 görüşme sorusu hazırlanmış ve destinasyon yönetimi paydaşlarından 10 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde edilen verilerle destinasyon turizminin gelişimi ortaya konmuştur. Ayrıca görüşme bulguları ile Kemaliye Destinasyon Yönetim Modeli tanımlanmıştır. Destinasyon yönetiminde sosyal medya kullanımını incelemek için Dover (İngiltere), Ronda (İspanya), Halkidiki (Yunanistan), Cinque Terre (İtalya) ve Türkiye UNESCO Dünya Kültür Mirası Listesi'nde yer alan destinasyonları homojen örnekler olarak belirlenmiştir. Kemaliye (Eğin) sosyal medya kullanım modelini oluşturmak ve örneklemle karşılaştırmak için gönüllü içerik oluşturucu tarafından oluşturulan Facebook (facebook/kemaliyeeğinkemaliyesenibeklenen), yazar ve gönüllü içerik oluşturucu tarafından araştırma için açılan Instagram (instagram/kemaliyesenibekenler) incelenmiş ve örneklemle karşılaştırılmıştır.

Kemaliye Destinasyon Yönetim Modelinin katılımcılık, demokratiklik ve proje odaklı çalışma ilkeleri kavramsal çerçevesine dayalı olarak kurulduğu belirlenmiştir. Modelin Kemaliye (Eğin) gibi küçük destinasyonlara finansman kaynaklarına ulaşmada kolaylık sağladığı, yerel halkın, özel sektör temsilcilerinin ve sivil toplum kuruluşlarının destinasyon yönetiminde, temsil edilmesine olanak verilmesinin Forrester (1959), Doxey (1975) ve Butler (1980) modellerinde de ortaya konan, yerel halkın turizm gelişiminden olumsuz etkilenmelerinin minimum düzeye indirilmesi yönünde destek sağladığı görülmüştür. Ayrıca destinasyon yönetimlerinin geleneksel yapılarının değiştirilmesi gerekliliğini ortaya koyan Pike (2016) çalışma bulguları ile Kemaliye Destinasyon Yönetim Modeli paralellik göstermektedir. Destinasyon yönetiminde sosyal medya kullanımı örnek olay incelemesi sonucunda, “Gönüllü İçerik Hazırlayıcısı” tarafından hazırlanan, sosyal medya platform hesaplarının takipçi ve içerik sayılarının, yerel yönetim sosyal medya platform hesap takipçi ve içerik sayılarından daha etkin sonuçlar verdiği görülmüştür. Sosyal medya hesaplarının gönüllü ya da içerik hazırlamada profesyonel olan bir ekip tarafından hazırlanması gerekliliği ortaya konmuştur.