TASARIMIN SANATA, SANATIN TASARIMA EVRİLMESİ BAĞLAMINDAİSTANBUL BİENALİ VE İSTANBUL TASARIM BİENALİ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜVENÇ CEVİZ

Danışman: Mehmet Koştumoğlu

Özet:

Sanat ve tasarım arasındaki ilişkisel katmanları araştıran “Tasarımın Sanata,

Sanatın Tasarıma Evrilmesi Bağlamında İstanbul Bienali ve İstanbul Tasarım Bienali

Örneği” adlı tez, kavramsal ve biçimsel açıdan sanat ve tasarımın iç içe geçmesi,

karışması veya benzerleşmesinin nedenlerine odaklanmaktadır. Birinci bölümde, sanat ve

tasarımın birbirine temas eden dönüşüm süreçleri; özellikle 20. yüzyılda sanat ve tasarım

arasındaki tarihsel ilişkiyi farklı yönlerden etkileyen kırılma noktaları ve üretimler

üstünde durulmuştur. Bu evreler, etimolojik köklerde, endüstri devriminde, sanat ve

tasarım hareketlerinde ya da önemli kavram ve görüşlerde arayışa çıkılarak, açıklanmaya

çalışılmıştır. İkinci bölümde, küreselleşmenin etkilerinin hissedildiği, sanatı

tasarımlaşma ve tasarımı sanatsallaşma noktasına taşıyan pek çok farklı dinamik, bu

bağlamın okunabileceği; piyasa, sanatın yönetilmesi, tasarımın eleştirelliği,

disiplinlerötesi projeler, sanata ve tasarıma yön veren mekanlar ile görünür hale

getirilmiştir. Tezin üçüncü bölümünde ise, sanat tasarım arasındaki karmaşaya yönelik

tezin merkezinde yer alan problematiğin gözlemlenebileceği platformlar olan İstanbul

Bienali ile İstanbul Tasarım Bienali’ndeki üretimler karşılaştırılmış ve irdelenmiştir.

Bienalin bu ilişkide nerede konumlandığı ve rolünün ne olduğu sorgulanmış, tez

süresince sanat, tasarım alanlarından deneyimli isimlerle gerçekleştirilen röportajlar

sonucunda, araştırma aydınlatılmaya çalışılmış ve ortaya çıkan kritik sorulara yanıt

aranmıştır.