Tezin Türü: Sanatta Yeterlik
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜVENÇ CEVİZ
Danışman: Mehmet Koştumoğlu
Özet:
Sanat ve tasarım arasındaki ilişkisel katmanları araştıran “Tasarımın Sanata,
Sanatın Tasarıma Evrilmesi Bağlamında İstanbul Bienali ve İstanbul Tasarım Bienali
Örneği” adlı tez, kavramsal ve biçimsel açıdan sanat ve tasarımın iç içe geçmesi,
karışması veya benzerleşmesinin nedenlerine odaklanmaktadır. Birinci bölümde, sanat ve
tasarımın birbirine temas eden dönüşüm süreçleri; özellikle 20. yüzyılda sanat ve tasarım
arasındaki tarihsel ilişkiyi farklı yönlerden etkileyen kırılma noktaları ve üretimler
üstünde durulmuştur. Bu evreler, etimolojik köklerde, endüstri devriminde, sanat ve
tasarım hareketlerinde ya da önemli kavram ve görüşlerde arayışa çıkılarak, açıklanmaya
çalışılmıştır. İkinci bölümde, küreselleşmenin etkilerinin hissedildiği, sanatı
tasarımlaşma ve tasarımı sanatsallaşma noktasına taşıyan pek çok farklı dinamik, bu
bağlamın okunabileceği; piyasa, sanatın yönetilmesi, tasarımın eleştirelliği,
disiplinlerötesi projeler, sanata ve tasarıma yön veren mekanlar ile görünür hale
getirilmiştir. Tezin üçüncü bölümünde ise, sanat tasarım arasındaki karmaşaya yönelik
tezin merkezinde yer alan problematiğin gözlemlenebileceği platformlar olan İstanbul
Bienali ile İstanbul Tasarım Bienali’ndeki üretimler karşılaştırılmış ve irdelenmiştir.
Bienalin bu ilişkide nerede konumlandığı ve rolünün ne olduğu sorgulanmış, tez
süresince sanat, tasarım alanlarından deneyimli isimlerle gerçekleştirilen röportajlar
sonucunda, araştırma aydınlatılmaya çalışılmış ve ortaya çıkan kritik sorulara yanıt
aranmıştır.