İlkokul müdürlerinin örgütsel adalet düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASİN KARABULUT

Danışman: Necla Fırat

Özet:

Araştırmanın amacı, ilkokul müdürlerinin örgütsel adalet düzeyleri ile öğretmenlerin iş doyum düzeylerini ve bu iki değişken arasında anlamlı ilişki olup olmadığını saptamaktır. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, İzmir Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ilkokullarda görev yapan 630 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, "Örgütsel Adalet Ölçeği", "İş Doyum Ölçeği", müdürlerin ve öğretmenlerin demografik özelliklerini içeren "Kişisel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Veriler aritmetik ortalama, frekans, t-testi, ANOVA testi, LSD önemlilik testi, Pearson Moment Korelasyon Katsayısı ve Regresyon Analizi yapılarak elde edilmiştir. Araştırma sonuçları aşağıdaki gibi özetlenebilir: katılımcılar örgütsel adalet genelinde ve boyutlarında "Katılıyorum" düzeyinde görüş bildirmektedirler. İş doyumu ölçeğinde yer alan maddelere yönelik katılımcı görüşlerinin "Katılmıyorum", "Kararsızım", "Katılıyorum" ve "Kesinlikle Katılıyorum" aralıklarına denk geldiği tespit edilmiştir. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin örgütsel adalet düzeyleri okul müdürlerinin cinsiyetine ve eğitim yönetimi eğitimi alıp almamalarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Okul müdürlerinin örgütsel adalet düzeyleri onların yaşlarına, mesleki kıdemlerine, öğrenim düzeylerine ve okulun bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin cinsiyeti, yaşı ve okulun bulunduğu çevrenin sosyo-ekonomik düzeyi açısından öğretmenlerin iş doyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Okul müdürlerinin mesleki kıdemleri, öğrenim düzeyleri, eğitim yönetimi eğitimi alıp almamaları açısından öğretmenlerin iş doyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin iş doyumu ile müdürlerin örgütsel adalet düzeyi ölçek genelinde, adil dağıtım, adil işlem ve etkileşimsel adalet boyutlarında yüksek düzeyde korelasyon olduğu ortaya çıkmıştır. Okul müdürlerinin örgütsel adalet düzeyi iş doyumunun pozitif yönde bir yordayıcısıdır. Okul müdürlerinin ölçek genelinde ve alt ölçekler bazında adil olmalarının öğretmenlerin iş doyumunu önemli ölçüde ve olumlu yönde etkilediği görülmektedir. Çalışmada, müdürlerin örgütsel adalet düzeyini ve öğretmenlerin iş doyum düzeyini arttırmak amacıyla bazı çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Örgütsel adalet, iş doyumu, okul müdürü, öğretmen, ilkokul