Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, sanat ve tasarım asd, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SELİN BİNTAŞ ÇELİKTAŞ
Danışman: Mehmet Koştumoğlu
Özet:
1970'lerde Avrupa ve Amerika'da yükselen kadın hareketine birlikte gelişen
feminist sanatla birlikte kadın sanatçılar, batı sanat tarihindeki tek
tipleşmiş ve fetişleştirilip arzu nesnesi konumuna indirgenmiş kadın imgesine
karşı bir duruş geliştirmiş ve kendi sanatsal pratiklerini oluşturmuşlardır.
Feminist eleştiri bağlamında erkek egemen sanat tarihi kanonunda kadın
sanatçılara yer verilmemesi, kadınların yalnızca seyirlik birer imge olarak
çıplaklıklarıyla sanat alanında kendilerine yer bulabilmesi tepki çekmiş ve
sorgulanmıştır. 1970 sonrası batı
sanatında feminist hareketin etkisiyle kadın sanatçılar, kadın bedeninin erkek
bakış açısıyla, erkek izleyici için şekillendirilmesine tepki göstermiş ve
kendi bedenlerini sanatlarının öznesi olarak kullanmışlardır. Kadın sanatçıların
kendi bedenlerini kullanımı zaman zaman mevcut kadın göstergelerine
eklemlenerek bu görsel kodları pekiştirmekle eleştirilmelerine neden olmuştur.
Fakat genel olarak bakıldığında beden, özne, sanat tarihi söylemleri ve kadının
temsiliyeti açısından önemli noktaları ortaya koymuşlar ve beden algısının
değişmesinde etkili olmuşlardır.
Bu araştırmanın konusu kadın
sanatçıların, bedeni nasıl sorunsallaştırdıklarını, kadın olarak kendi
bedenlerini ele alış biçimlerini ve sanat pratiklerine kendi bedenlerini nasıl
dahil ettiklerinin incelenmesi çerçevesinde gelişmiştir. Sanat tarihindeki
estetize edilmiş kadın imgesine karşılık yeni bir kadın temsili oluşturulmasının
incelenmesi hedeflenmiştir. Değişen beden algısının güncel sanata yansımaları
ve günümüz sanatında bedeninin kullanım biçimleri incelenmiştir.