Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Seda Nur Apdik
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Ayça Tokuç
Eş Danışman: Bahar Baran
Özet:
Sürdürülebilir eğitim mekânlarında
(SEM’lerde) fiziksel ortamın tasarımında dikkate alınması gereken birçok
unsur vardır. Mekânın tasarımı, yaratıcılık,
eleştirel düşünme, iletişim, iş birliği ve problem çözme yetileri yönünden
öğrenciler üzerinde pozitif etki sağlayabilir. Günümüzde üniversitelerde öğrenme sürecinin
etkililiğini artıracak yenilikçi SEM’lerin ve hem
uzaktan eğitim hem de yüz yüze eğitim sağlanabilen sınıf ortamlarının sayısı
oldukça azdır. Bu çalışmada, yenilikçi bir SEM geliştirilmesini amaçlanmaktadır. Bir araştırma
projesi kapsamında paydaş toplantılarıyla ilerletilen ve Meta Sınıf olarak
adlandırılan mekânsal tasarımın geliştirilme süreci ve değerlendirmesi
çalışmanın kapsamıdır. Tez çalışması, SEM geliştirilmesi sürecine kapsamlı
bir kaynak sunmaktadır. Sınıfın geliştirilmesi sürecinde ortak tasarım
yöntemi ve çeşitli analizler kullanılmıştır.
Tasarım
kararları, mekânsal eleman tasarımları ve simülasyon sonuçlarıyla malzeme
seçimleri yapıldıktan sonra, Meta Sınıf modelinin son tasarımı şekillenmiştir
ve ilişkili araştırma projesi kapsamında bir sınıfta uygulanmıştır. Uygulamadan
sonra, kullanıcılardan tasarımı anketler ve yarı yapılandırılmış görüşmeler
ile değerlendirmeleri istenmiştir. Geliştirilen mekân,
tasarım özellikleri, konfor ve iç hava kalitesi açılarından
değerlendirilmiştir. Veriler, SPSS ve MAXQDA araçları kullanılarak analiz
edilmiştir. Öğrenciler ve eğitimciler tarafından yapılan değerlendirmeler, SEM’lerin
geliştirilmesine ve tasarlanmasına ilişkin literatüre katkıda bulunmaktadır. Sonuçlar,
geliştirilen ve tezde detaylandırılan tasarımın kullanıldığı Meta Sınıf’ın, geleneksel
bir sınıf tasarımı ile karşılaştırıldığında daha başarılı bulunan
özelliklerinin termal konfor, iç hava kalitesi, ders
aktivitelerine mekânsal uygunluk, kullanım etkinliği, sürdürülebilir malzeme kullanımı,
ergonomi, mobilya esnekliği ve boyutları olduğunu göstermiştir.