Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esra ÇUBUKÇU
Danışman: Yıldızay Ayyıldız
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmanın amacı, Kimyasal Reaksiyonlarda Hız Konusunda argümantasyona
dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının akademik başarılarına
ve bilimsel argümantasyon becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma nicel
araştırma kapsamında olup araştırma modeli olarak ön test-son test kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2021/2022
Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim
Fakültesi’nde Genel Kimya Laboratuvarı Dersi kapsamında Biyoloji Öğretmenliği
(NDeney=18) ve Kimya Öğretmenliği (NKontrol=22)
Programlarında eğitim alan toplam 40 birinci sınıf öğretmen adayı
oluşturmaktadır.
Uygulama süresi her grup için haftada iki saat olmak üzere 6 hafta
sürmüştür. Laboratuvar uygulamaları öncesi Deney ve Kontrol Gruplarının ön
öğrenmelerini belirlemek amacıyla tez kapsamında geliştirilen Kimyasal
Reaksiyonlarda Hız Hazırbulunuşluk Testi, pilot uygulama için toplamda 183
öğretmen adayına uygulanmış ve KR-20 güvenilirliği 0,894 olarak bulunmuştur. Uygulama
sonunda öğretmen adaylarının akademik başarılarını belirleyerek mevcut kavram
yanılgılarını ortaya çıkarmayı hedefleyen yine tez kapsamında geliştirilen
Kimyasal Reaksiyonlarda Hız Başarı Testi, dersi önceden alan 184 öğretmen
adayına uygulanmış ve KR-20 güvenilirliği 0,889 olarak bulunmuştur. Araştırmada
ayrıca, öğretmen adaylarının bilimsel argümantasyon becerisini ölçmek için
Hiğde ve Aktamış (2018) tarafından geliştirilerek KR-20 güvenilirliği 0,78
bulunan Bilimsel Argümantasyon Testi kullanılmıştır.
Çalışmada ön test olarak deney ve kontrol grubuna Kimyasal Reaksiyonlarda
Hız Hazırbulunuşluk Testi ve Bilimsel Argümantasyon Testi uygulanmıştır. Ön
testlerin sonuçları değerlendirildiğinde; deney ve kontrol grubunun hazırbulunuşlukları
ve argümantasyon becerileri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır (p>0,05). Araştırmada Genel Kimya Laboratuvarı Dersi aynı
öğretmen tarafından; deney grubunda çalışma yapraklarıyla desteklenen
argümantasyona dayalı laboratuvar uygulamaları ile yürütülürken, kontrol grubunda
öğretmen merkezli laboratuvar yaklaşımı ile yürütülmüştür. Laboratuvar
uygulamaları tamamlandıktan sonra, her iki gruba da Kimyasal Reaksiyonlarda Hız
Başarı Testi ve Bilimsel Argümantasyon Testi son test olarak uygulanmıştır.
Başarı Testine verilen cevaplar incelendiğinde; deney grubu olan Biyoloji
Öğretmenliği Programı öğretmen adaylarında, kontrol grubu olan Kimya Öğretmenliği
Programı öğretmen adaylarına kıyasla çok daha az sayıda kavram yanılgısına
rastlanmıştır. Başarı Testinin istatistiksel analizi değerlendirildiğinde;
Genel Kimya Laboratuvarı Dersini, argümantasyona dayalı öğrenme yaklaşımı ile
alan deney grubunun akademik başarısının, öğretmen merkezli laboratuvar
yaklaşımı ile alan kontrol grubuna oranla daha anlamlı düzeyde bir fark
oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0,05). Ayrıca her iki grubun Bilimsel
Argümantasyon Testi verileri incelendiğinde, argümantasyona dayalı yürütülen
laboratuvar uygulamalarının, bilimsel argümantasyon becerilerini de geliştirdiği
sonucuna varılmıştır (p<0,05).