Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gül Seher Karakurt
Danışman: Meltem Gökdağ Baltaoğlu
Özet:
Bu araştırmada öğrencilerin öz düzenlemeleri
becerileri ve algıladıkları ebeveyn stili ile öğretmen davranışları arasındaki ilişkiyi
incelemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeline göre hazırlanan bu
araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında İzmir’in Buca
ilçesindeki ilkokullarda öğrenim gören 390 dördüncü sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Öz düzenleme Ölçeği,
Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği, Algılanan Öğretmen Davranışları Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS 25
istatistik programı ile yapılmış, bağımsız gruplar T-testi, tek yönlü ANOVA,
Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin öz
düzenlemeleri, algıladığı öğretmen davranışları ve ebeveyn stilleri arasında
pozitif yönde güçlü düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin öz
düzenleme puanları ise orta düzeyde çıkmıştır. Araştırmanın diğer bulgularına
bakıldığında; erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre ebeveynlerini daha
olumlu gördüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin akademik başarısı
arttıkça öz düzenleme, ebeveyn stilleri, öğretmen davranışları puanlarının da
arttığı gözlemlenmiştir. Bununla birlikte öz düzenleme ve öğretmen davranışları
anne ve babanın eğitim seviyesine göre farklılaşırken; ebeveyn stilleri sadece
anne eğitim seviyesine göre farklılaşmaktadır.
Kardeş sayısı değişkenine göre incelendiğinde ise öz düzenleme, ebeveyn
stilleri, öğretmen davranışları puanlarında farklılaşma görülmüştür.