ALGILANAN EBEVEYN STİLİ, ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI VE ÖZ DÜZENLEME BECERİLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gül Seher Karakurt

Danışman: Meltem Gökdağ Baltaoğlu

Özet:

Bu araştırmada öğrencilerin öz düzenlemeleri becerileri ve algıladıkları ebeveyn stili ile öğretmen davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeline göre hazırlanan bu araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında İzmir’in Buca ilçesindeki ilkokullarda öğrenim gören 390 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak, Kişisel Bilgi Formu, Algılanan Öz düzenleme Ölçeği, Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği, Algılanan Öğretmen Davranışları Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi IBM SPSS 25 istatistik programı ile yapılmış, bağımsız gruplar T-testi, tek yönlü ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin öz düzenlemeleri, algıladığı öğretmen davranışları ve ebeveyn stilleri arasında pozitif yönde güçlü düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin öz düzenleme puanları ise orta düzeyde çıkmıştır. Araştırmanın diğer bulgularına bakıldığında; erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre ebeveynlerini daha olumlu gördüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin akademik başarısı arttıkça öz düzenleme, ebeveyn stilleri, öğretmen davranışları puanlarının da arttığı gözlemlenmiştir. Bununla birlikte öz düzenleme ve öğretmen davranışları anne ve babanın eğitim seviyesine göre farklılaşırken; ebeveyn stilleri sadece anne eğitim seviyesine göre farklılaşmaktadır.  Kardeş sayısı değişkenine göre incelendiğinde ise öz düzenleme, ebeveyn stilleri, öğretmen davranışları puanlarında farklılaşma görülmüştür.