Ergenlerin problemli internet kullanımı ile sınav kaygısı düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VEDAT YALÇINÖZ

Danışman: Fatma Ebru İkiz

Özet:

Bu çalışmanın amacı, lise son sınıf öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olup olmadığını incelemektir. Araştırmanın evreni; 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İzmir ili Bergama İlçesinde öğrenim gören lise öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise İzmir ilinin Bergama ilçesinde öğrenim görmekte olan lise 12. sınıf öğrencilerinden çok aşamalı tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş olan 17-18 yaş ortalamalı, 242'si kız 286'sı erkek toplam 528 kişiden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında, Westside Sınav Kaygısı Ölçeği (WSKÖ), Problemli İnternet Kullanım Ölçeği (PİKÖ-E) ve araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 istatistiksel veri analizi programı kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin sınav kaygısı düzeyleri belirlenmiş ve onların sınav kaygısını etkileyebilecek olan değişkenler araştırılmıştır. Aynı zamanda öğrencilerin problemli internet kullanım düzeyleri tespit edilmiş ve sınav kaygısı düzeylerini etkileme durumu incelenmiştir. Bu kapsamda öğrencilerin cinsiyeti, okul türü, sınıf tekrar durumu ve anne-baba birlikteliği ile akademik başarı düzeyleri belirlenmiş ve değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın sonunda, problemli internet kullanımının cinsiyete göre değişkenlik gösterdiği saptanmıştır. Araştırmaya katılan kız öğrencilerinin problemli internet kullanımının erkek öğrencilerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Anne Baba Birliktelik Durumu ile Sınav Kaygısı ve Problemli İnternet Kullanımı arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Meslek lisesinde öğrenimine devam eden öğrencilerin sınav kaygısının Anadolu lisesinde okuyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca Anadolu lisesinde öğrenimine devam eden öğrencilerin problemli internet kullanma düzeylerinin meslek lisesinde okuyan öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin sınıf tekrarı durumlarıyla sınav kaygıları arasında ve yine sınıf tekrarı durumlarıyla problemli internet kullanımları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Akademik başarı düzeyi düşük öğrencilerin akademik başarı düzeyi yüksek olanlara göre sınav kaygısının daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.