Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Görsel Tasarım İlkeleri Açısından Değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ECE ALTAY

Danışman: Ali Günay Balım

Özet:

ORTAOKUL FEN BİLİMLERİ DERS KİTAPLARININ GÖRSEL TASARIM İLKELERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

 

Eğitim-öğretim süreci içerisinde öğrencilerin ve öğretmenlerin en çok kullandığı, ihtiyaç halinde hemen ulaşabildiği ve materyaller içerisinde güvendiği görsel araçlardan biri ders kitaplarıdır. Bu bakımdan ders kitapları öğrencilere ve öğretmenlere yol gösterecek, öğrencilere bazı beceriler kazandırarak onları günlük hayata hazırlayacak ve görsel tasarım açısından tüm bireylere hitap edecek niteliklere sahip olmalıdır. Bu özelliklere sahip bir ders kitabı başta güdüleyici olması yanında, öğrencilerin başarısını arttırması, derse yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilemesi ve görsel okuryazar bireyler olarak yetişmesine olanak sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı içerisinde Milli Eğitim Bakanlığı’nın tüm ortaokul öğrencilerine dağıtmış olduğu 5, 6, 7 ve 8. sınıf Fen Bilimleri ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirilmesidir. Belirlenen bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır.

Çalışmada ortaokul Fen Bilimleri ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerine uygunluğunun belirlenmesi amacıyla Alpan (2004) tarafından geliştirilen “Ders Kitaplarına Yönelik Görsel Tasarım İlkelerine İlişkin Uzman Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Çalışmada ders kitaplarının değerlendirilmesinde Fen Eğitimi alanında uzman bir araştırmacı ve Güzel Sanatlar Eğitimi alanında uzman iki bağımsız araştırmacıdan veriler elde edilmiştir. Çalışmada ders kitaplarının değerlendirilmesinden sonra uzmanlar arasındaki ölçüm güvenirliğini saptamak için uyuşum yüzdesi ve cohen kappa değeri hesaplanmıştır. Hesaplamalar sonucunda Cohen kappa değeri .66 olarak belirlenirken uyuşum yüzdesi %81,24 olarak hesaplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler, nitel araştırma ve doküman incelemede kullanılan betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Bunlara ek olarak çalışmada bulgular, frekans ve yüzdelerle tablolaştırılarak ortaya konulmuştur.

 

 

Çalışmadan elde edilen sonuçlara bakıldığında, Ortaokul Fen Bilimleri ders kitapları görsel tasarım ilkelerine uygunluğu açısından incelendiğinde en iyi hazırlanan ders kitabı 5. sınıf seviyesine ait iken bu sınıf seviyesini sırasıyla 7 ve 8. sınıf Fen Bilimleri ders kitapları takip etmektedir. Ders kitapları içerisinde görsel tasarım ilkelerine en az uyulan sınıf seviyesi ise 6. sınıf Fen Bilimleri ders kitabı olarak tespit edilmiştir.

Çalışmada kitapların genel durumuna bakıldığında tüm sınıf seviyelerinde 48 görsel tasarım ilkesinin yarıdan çoğuna uygun olarak hazırlandığı bulunmuştur. Buradan yola çıkarak ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından uygun olduğunu söylemek mümkündür. Fakat ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından hala eksik noktalarının bulunduğu ve iyileştirmelerin yapılması gerektiği sonucu ortaya çıkmıştır. Çalışmadan elde edilen diğer bir sonuç ise Ortaokul Fen Bilimleri ders kitaplarının görsel tasarımı sınıf seviyesi arttıkça öğrencilerin yaşları göz önünde bulundurularak tasarlanmadığı tüm bunlara ek olarak ortaokul Fen Bilimleri ders kitaplarının ortak bir tasarım altında hazırlanmadığı tespit edilmiştir. Her sınıf seviyesine ait Fen Bilimleri ders kitapları kendi içerisinde görsel tasarım ilkeleri açısından uygun bulunmuştur fakat tüm sınıf seviyelerine ait ortaokul ders kitaplarının bir bütün olarak ortak bir tasarım altında hazırlanmadığı tespit edilmiştir. Tüm sınıf seviyelerine ait Fen Bilimleri ders kitapları 48 ilke açısından tek tek  tartışılmış ve elde edilen sonuçlar doğrultusunda gelecek uygulamalara ve ilerideki araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler: Ders kitabı, fen bilimleri, görsel tasarım ilkeleri.