Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ekonometri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: NİYAZİ ÖKSÜZ
Danışman: Özlem Kiren Gürler
Özet:
Koronavirüs salgını öncesi ve sonrasında Türkiye'de 15-19 yaş aralığında bulunan çocukların eğitimi ve işgücünün ekonomik etkileri incelenmektedir. Çocuk yoksulluğu, çocuk işçiliği ve eğitim hakkı gibi konulara odaklanılarak, çocukların ekonomik katkıları ve yoksulluğun çocuklar üzerindeki etkileri değerlendirilmektedir. Yoksulluk kavramı ve türleri, gelir dağılımı eşitsizliği ve çocuk yoksulluğu detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Çocuk yoksulluğunun tanımı, nedenleri ve sonuçları tartışılarak, çocukların fiziksel, duygusal, sosyal ve entelektüel gelişimleri üzerindeki etkileri açıklanmıştır. Nitel tercih modelleri ve bu modellerin ekonomik analizlerde kullanımı açıklanmıştır. Logit ve probit modelleri gibi teknikler üzerinde durulmuş ve ardışık logit modelin uygulanışı gösterilmiştir. Türkiye İstatistik Kurumu'nun 2020 ve 2022 verileri kullanılarak yapılan analizler sunulmuş, pandemi döneminin çocukların eğitim ve işgücüne katılımı üzerindeki etkileri değerlendirilmiş ve bulgular yorumlanmıştır. Çalışma, çocuk yoksulluğunun azaltılması ve çocuk haklarının korunması adına politika önerileri sunmaktadır. Eğitim programlarının ve sağlık hizmetlerine erişimin iyileştirilmesi gibi çözümlerle toplumun genel refahının artırılabileceği vurgulanmaktadır. Anahtar Kelimeler: COVID- 19, Çocuk Eğitim, Ekonomi, Ardışık Logit Model.