A Pathway for Improving Classroom Language of Pre-Service English Teachers: An Action Research Study


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: EDA CEYLAN

Danışman: Hatice İrem Çomoğlu

Özet:

İNGİLİZCE ÖĞRETMEN ADAYLARININ SINIF DİLİ KULLANIMINI GELİŞTİRMELERİ İÇİN BİR YOL:

BİR EYLEM ARAŞTIRMASI ÇALIŞMASI      

 

Öğretmeyi öğrenme anlayışımız geliştikçe, geleneksel, bağlamından koparılmış derslerden uzaklaşmak ve bunun yerine öğretmen adaylarını (ÖA) öğretimin karmaşık gerçeklerine hazırlayabilecek işbirliğine dayalı sorgulama temelli yaklaşımları üniversite derslerine entegre etmek giderek daha önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda, sosyokültürel teori (SCT) tarafından bilgilendirilen bu çalışma, İngilizce öğretmen adaylarının bir uygulama dersine yerleştirilmiş, sınıf içi etkileşime dayalı yansıtıcı uygulamaya dayalı İşbirlikçi Eylem Araştırması (İEA) projesine katılımlarını araştırmayı ve içgörü sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, çalışma, sınıf içi etkileşime dayalı yansıtıcı uygulamaya dayalı İEA projesinin, İngilizce öğretmen adaylarının sınıf içi etkileşim yeterliliğinde (CIC) nasıl bir role oynadığını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Araştırma deseni olarak İEA’nın kullanıldığı çalışma, 2020-2021 akademik yılında Türkiye'nin batısındaki bir devlet üniversitesinde dördüncü sınıfta öğrenim gören yedi öğretmen adayından oluşan bir grupla yürütülmüştür. Çalışmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşmeler, yazılı yansıtma raporları, odak grup görüşmeleri, araştırmacı günlüğü, gözlemler, saha notları ve ayrıca grup toplantılarının, ders öncesi konferansların ve ders sonrası konferansların video kayıtları gibi çeşitli veri toplama kaynakları kullanılarak iki İEA döngüsünden sekiz aylık bir sürede elde edilmiştir. Veriler, refleksif tematik analiz ve sosyokültürel söylem analizi (SKSA) yoluyla analiz edilmiştir. Tematik analiz, İEA projesine katılımın, öğretmen adaylarının mesleki gelişim anlayışlarında ve öğretmen kimliklerinde değişikliklere yol açtığını ortaya koymuştur. Projenin içeriğiyle ve birbirleriyle olan ilişkileri ve katılımları, proje sırasında oluşan İEA topluluğunun doğası ve özellikleri tarafından şekillendirilmiştir. Öğretmen adayları ayrıca ders video ve alıntılarının kullanımı yoluyla pedagojik konular üzerinde birlikte düşünmenin değerini vurgulamıştır. Sınıf içi etkileşime dayalı yansıtıcı uygulamanın SKSA’sı ise diyalojik etkileşimlerin ve hem öğretmen eğitimcisinin hem de akranların verdikleri desteklerin kalitesinin, öğretmen adaylarının sınıf içi etkileşim yeterliliği ile ilgili gelişim süreçleri için çok önemli olduğunu ortaya koymuştur. Bu bulgular ışığında aday öğretmen eğitimine yönelik çıkarımlar tartışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: İşbirlikçi eylem araştırması, İngilizce öğretmen adayları, sınıf içi etkileşim yeterliliği, sosyokültürel teori