Liselerde görev yapan okul müdürlerinin mesleki etik davranışları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri-Educational Sciences, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF KAYATAŞ

Danışman: Necla Fırat

Özet:

Bu çalışmada, okul müdürlerinin mesleki etik davranışlarının öğretmen ve okul müdürleri algılarına göre ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini, İzmir ili Karabağlar ilçesinde bulunan tüm resmi liseler oluştururken, örneklem ise bu resmi liselerden seçilen Anadolu, İmam Hatip ve Genel Liselerde görev yapan 21 okul müdürü ve 27 öğretmen olmak üzere toplam 48 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenden amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yoluyla seçilmiştir. Veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve 8 adet açık uçlu sorudan oluşan Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmada katılımcılarla yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiş ve katılımcılardan elde edilen veriler ses kaydına alınmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul müdürleri ve öğretmenlerin etik kavramına yönelik algılarının ahlak paydasında birleştiği belirlenmiştir. Okul müdürlerinden beklenen en önemli etik davranışların mesleki kurallara ve normlara uygun davranma, adalet, eşitlik ve tarafsızlık olduğu kabul edilmiştir. Katılımcıların çoğunluğu, görev yaptıkları okullarda yazılı mesleki etik kurallarının olmadığını belirtirken, etik dışı davranışlara karşı okul müdürlerinin genellikle sözlü uyarılarda bulunduklarını ifade etmişlerdir.