Gerçek yaşamla ilişkilendirilmiş matematik öğrenme etkinliklerinin özel yetenekli 4.sınıf öğrencilerinin sayı hissi performanslarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BAHAR KART

Danışman: Berna Tataroğlu Taşdan

Özet:

Bu araştırmanın amacı günlük hayatla ilişkilendirilmiş matematik öğrenme etkinliklerinin özel yetenekli 4. sınıf öğrencilerinin sayı hissi performanslarına etkisinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veriler 2023-2024 eğitim-öğretim yılında İzmir ili Bergama ilçesinde bulunan bazı resmi ilkokullardaki öğrencilerden ve Bergama Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu ilk olarak Bergama ilçesindeki özel yetenekli tanısı almış 14 gönüllü 4. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Bu öğrencilere Can'ın (2017) geliştirdiği Bağlam İçeren Problemlerden Oluşan Sayı Duyusu Ölçeği uygulandıktan sonra test sonuçları öğrencilerin sayı hissi bileşenlerinden yararlanma durumları ve kullanma performansları açısından analiz edilmiştir. Analiz sonucu orta düzeyde olduğu belirlenen 6 öğrenci ile sayı hissi performansları hakkında daha detaylı bilgi edinebilmek için yarı yapılandırılmış görüşme yapılmış ardından da gerçek yaşamla ilişkilendirilmiş matematik öğrenme etkinlikleri uygulanmıştır. Etkinlik uygulama süreci sona erdiğinde öğrencilerin sayı hissi performanslarının yeniden belirlenmesi amacıyla Bağlam İçeren Problemlerden Oluşan Sayı Duyusu Ölçeği uygulanmış ve öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak bu tez çalışmasında gerçek yaşamla ilişkilendirilmiş matematik öğrenme etkinlikleri uygulamanın özel yetenekli öğrencilerin sayı hissi performanslarına olumlu etkisinin olduğu söylenebilir. Araştırma sonunda elde edilen verilerle gerçek yaşam etkinliklerinin etkisi ile özel yetenekli 4. sınıf öğrencilerinin sayı hissi gelişimleri konusunda alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.