Türkiye’nin Ildır Körfezi’nde Petrol Sızıntısının “Etkisinin” Modellenmesi


Gündüz M., Sözer A.

TURKISH JOURNAL OF MARITIME AND MARINE SCIENCES, cilt.8, sa.1, ss.60-68, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

18 Aralık 2016'da Panama bayraklı bir gemi olan M/V Lady Tuna, Türkiye'nin Ildır Körfezi
açıklarında karaya oturdu. Yetkililere göre 75,38 m 3 (yaklaşık 73 ton) akaryakıtın denize sızmış olduğu belirlenmiş ve bu kaza Ildır Körfezi'nin kıyı bölgelerini etkileyen bölgedeki en kötü çevre felaketlerinden biri olarak kayıtlara geçmiştir. Bu sızıntının etkilerini daha iyi anlayabilmek adına bölge için bir dizi sayısal model uygulaması kurgulanmıştır. Petrol sızıntısının akıbeti, NEMO
(Nucleus for European Models of the Ocean) Ege Denizi sirkülasyon modelinden elde edilen akıntı ve sıcaklık değerleri ve atmosferik yeniden-analiz modeli (ECMWF, ERA-Interim) tarafından sağlanan rüzgar verileri ile zorlanan MEDSLIK-II petrol sızıntısı modeli ile simule edilmiştir.
Sızıntının deşarj süresi ve miktarı değiştirilerek hassasiyet deneyleri gerçekleştirilmiş ve bu sonuçlar gözlemlerle karşılaştırılmıştır. Model sonuçları mevcut gözlemlerle iyi bir uyum içindedir. Model, deniz yüzeyindeki petrol sızıntısının yolunu ve kıyı boyunca nihai varış noktalarını başarılı bir şekilde tahmin edebilmiştir. Kazadan 36 saat sonra sızıntının ilk kara teması gerçekleşmiş, kaza zamanındaki mevcut yüzey akıntıları ve bölgedeki zayıf rüzgar hızına bağlı olarak, petrol kıyıda büyük bir dağılım göstermemiş ve nispeten sınırlı bir alanı etkilemiştir.

On the 18 of December 2016 a Panama-flagged ship, M/V Lady Tuna, was grounded off the coast of Ildır Bay, Turkey. According to the authorities 75.38 m3 (approximately 73 tons) heavy fuel-oil was released to the sea. It is the worst environmental disaster in the region mainly affecting the coastal areas of the Ildır Bay. To better understand the effects of the oil spill, a series of models were set-up in the region. The fate of the oil spill was predicted by MEDSLIK-II oil spill model forced by currents and temperature from an Aegean Sea circulation model based on NEMO (Nucleus for European
Models of the Ocean) and winds from an atmospheric Re-Analysis model (ECMWF, ERA-Interim). A couple of sensitivity experiments were conducted by changing the discharge duration and amount, the sensitivity results were compared with observations. The model results are in good agreement with the available observations. The model successfully predicts the path of the oil spill in the sea surface and its final destinations along the coast. The oil makes first land contact after 36 hours of accident. Due to the dominated and consisted southward currents and weak wind speed at the time of the accident, the effects of the oil were luckily limited without any high dispersion at the coast.