İzmir Demokrasi Üniversitesi Uluslararası Sağlık ve Yaşam Kongresi 22, İzmir, Turkey, 21 - 22 October 2022, pp.1-2
Giriş: Öz
şefkat, son yıllarda ruh sağlığını ve dayanıklılığı geliştirebilen ve şefkatli
bakımı kolaylaştıran bir kavram olarak tartışılmaktadır. Hemşirelik öğrencileri
için öz şefkatin anlamı ve hemşirelik bakımında öz şefkatin yeri hakkında çok
az şey bilinmektedir.
Amaç: Bu
çalışmanın amacı, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin öz-şefkat deneyimlerini,
hasta bakımında öz-şefkatin önemine ilişkin algılarını ve öz şefkatin önündeki
engelleri keşfetmektir.
Yöntem: Bu
nitel tanımlayıcı araştırma, Türkiye’nin batısında yer alan bir üniversitenin
hemşirelik fakültesinde yürütülmüştür. 20 hemşirelik son sınıf öğrencisi ile
bireysel yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Veriler nitel içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Bu
çalışmanın analizi sonucu üç ana tema
ortaya çıkmıştır: (1) başkalarına gösterdiğim gibi kendime şefkat
gösterebiliyor muyum?, (2) öz şefkat engelleri ve (3) öz-şefkati geliştirmek.
Sonuç: Bu
çalışmada, hemşirelik son sınıf öğrencilerinin şefkatli bakım verebilmeleri
için öz şefkatin önemli olduğu sonucuna varılmıştır. Bulgular, öz şefkatin
önündeki engellere yönelik farkındalık artırılarak, öz şefkat kavramının lisans
eğitimine entegre edilmesinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu çalışma,
ayrıca lisans eğitiminde şefkatli bakımın, öğrencilerin hasta kadar kendilerine
de uygulayabilecekleri bir kavram olarak ele alınmasının gerekliliğini
göstermektedir. Hemşire eğitimciler, öz şefkatin önündeki engellerin farkında
olarak, öz şefkat kavramını eğitim müfredatlarına entegre edebilirler. Böylece
hemşireler öğrencilik yıllarından başlayarak suçluluk duymadan kendi
önceliklerine dikkat etmeyi öğrenebilirler.
Anahtar Kelimeler: bakım,
şefkat, öğrenci hemşire, hemşirelik eğitimi, öz şefkat, kalitatif araştırma.