CHEMISTRY TEACHER CANDIDATES' OPINIONS ON ANALYTICAL CHEMISTRY LABORATORY 1 AND 2 COURSES


Özbayrak Azman Ö., Kılınç Alpat S.

10. INTERNATIONAL EUROPEAN CONGRESS ON ADVANCED STUDIES IN BASIC SCIENCES, Amsterdam, Netherlands, 26 - 28 July 2024, pp.262-263

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Amsterdam
  • Country: Netherlands
  • Page Numbers: pp.262-263
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Analytical Chemistry is one of the important branches of Chemistry. It is a course in Chemistry Departments of Science Faculties, Pharmacy Faculties and Chemistry Teaching programs of Education Faculties. In parallel with this course, there are Analytical Chemistry Laboratory courses. It is important to conduct experiments in a laboratory environment in Chemistry Education (Yıldırım, 2022). Students concretize abstract subjects by conducting experiments in a laboratory environment. This contributes to students' conceptual learning (Laredo,2013). Since laboratories are important learning environments, it is necessary to conduct studies to determine the situation by using different samples in laboratory courses in Chemistry Education. The aim of this study is to determine the views of pre-service teachers studying in the 2nd year of Chemistry Teacher Education towards Analytical Chemistry laboratory 1 and 2 courses. A case study was used in the research. The study group of the research consists of preservice chemistry teachers who are studying in the 2nd year of the Faculty of Education of a university in Turkey and taking Analytical Chemistry Laboratory 1 and 2 courses. The data of the study were collected through a structured interview form prepared by the researchers. The data obtained were analyzed by content analysis. As a result of the study, the students think that they have the ability to analyze in Analytical Chemistry Laboratory 1 course, that the parallelism between the theoretical course and the experiments helps to reinforce the subjects, and that the duration of the course should be increased because the experiments are long. They stated that the experiments were more fun in Analytical Chemistry Laboratory 2 course. In addition, the students stated that the oral evaluation before the lesson helped them to remember the information and prepared them for the experiment, and that it was useful to do the experiments individually.

Keywords: Analytical Chemistry Laboratory, pre-service chemistry teachers, structured interview, content analysis.

REFERENCES

Laredo T., (2013), Changing the first-year chemistry laboratory manual to implement a problem-based approach that improves student engagement, Journal of Chemical Education., 90(9), 1151-1154. http://dx.doi.org/10.1021/ed300313m Yıldırım, T. (2022). Student Opinions on the Use of Laboratory in Chemistry Courses, Theory and Practice in Education, 18(2),142-155. https://doi.org/10.17244/eku.1125629

Analitik Kimya Kimyanın önemli dallarından bir tanesidir. Fen Fakültelerinin Kimya Bölümleri, Eczacılık Fakülteleri ve Eğitim Fakültelerinin Kimya Öğretmenliği programlarında yer alan bir derstir. Bu derse paralel olarak ise Analitik Kimya Laboratuvarı dersleri yer almaktadır. Kimya Eğitiminde laboratuvar ortamında deney yapmak önem taşımaktadır (Yıldırım, 2022). Öğrenciler laboratuvar ortamında deney yaparak soyut konuları somutlaştırırlar. Bu durum öğrencilerin kavramsal öğrenmelerine katkı sağlar (Laredo,2013). Laboratuvarların önemli öğrenme ortamları olması nedeniyle, Kimya Eeğitiminde yer alan laboratuvar derslerinde farklı örneklemler kullanılarak durum tespitine yönelik çalışmaların yapılması gereklilik arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı Kimya Öğretmenliği 2. sınıfta öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının Analitik Kimya laboratuvarı 1 ve 2 derslerine yönelik görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiyede bir Üniversitenin Eğitim Fakültesinin 2. sınıfında öğrenim görmekte olan ve Analitik Kimya Laboratuvarı 1 ve 2 derslerini alan Kimya öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yapılandırılmış görüşme formu sayesinde toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile analizlenmiştir. Çalışmanın sonucunda öğrenciler Analitik Kimya Laboratuvarı 1 dersinde analiz yapabilme kabileyetlerinin oluştuğunu, teorik ders ile yapılan deneylerin paralel gitmesinin konuların pekişmesine yardımcı olduğunu, deneylerin uzun olmasından dolayı ders süresinin arttırılması gerektiğini düşünmektedirler. Analitik Kimya Laboratuvarı 2 dersinde deneylerin daha eğlenceli olduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenciler ders öncesi sözlü değerlendirmenin bilgileri hatırlamaya yardımcı olduğunu ve deneye hazırladığını, deneyleri bireysel yapmanın faydalı olduğunu belirtmişlerdir.

Anahtar Kelimeler: Analitik Kimya Laboratuvarı, Kimya öğretmen adayları, yapılandırılmış görüşme, içerik analizi.

REFERANSLAR

Laredo T., (2013), Changing the first-year chemistry laboratory manual to implement a problem-based approach that improves student engagement, Journal of Chemical Education., 90(9), 1151–1154. http://dx.doi.org/10.1021/ed300313m Yıldırım, T. (2022). Kimya Derslerinde Laboratuvar Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 18(2),142-155. https://doi.org/10.17244/eku.1125629