Nursing Trend 2024 2nd Global Submit on Nursing Education & Healthcare, Berlin, Almanya, 29 - 30 Temmuz 2024, (Özet Bildiri)
Özet Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde ruh sağlığı okuryazarlığı ile
yardım arama tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Tanımlayıcı, kesitsel ve analitik olan çalışma, 2022-2023 Akademik Yılı Bahar
Dönemi'nde Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi'nde okuyan hemşirelik
öğrencilerinden basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 803 gönüllü
öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırma verileri anket yöntemi kullanılarak
yüz yüze görüşme yoluyla toplanmıştır. Veri toplama için 'Sosyodemografik Veri
Formu', 'Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği (MHLS)' ve 'Psikolojik Yardım Arama
Tutumları Ölçeği (SPHS-S)' kullanılmıştır. Veriler SPSS 26.00 programı ile
araştırmacılar tarafından analiz edilmiştir. Öğrencilerin veri dağılımının
normalliği Kolmogorov-Smirnov testi ile analiz edilmiştir. Karşılaştırmalar
Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ve Posthoc Testleri kullanılarak
yapılmıştır. Sürekli değişkenler arasındaki ilişki Spearman Korelasyonu ile
değerlendirilmiştir. Veri analizi %95 güven aralığında (p=0.05) incelenmiştir.
Popülasyonun %80'ine ulaşılmıştır. Katılımcıların %68.4'ünün kadın, %31.6'sının
erkek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin %27.5'i birinci sınıf, %26.2'si ikinci
sınıf, %22.9'u üçüncü sınıf ve %23.4'ü dördüncü sınıfta yer almaktadır.
Öğrencilerin Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği toplam puanları (15.09 ± 3.66)
ile Psikolojik Yardım Arama Tutumları Ölçeği toplam puanları (69.93 ± 9.70)
arasında pozitif orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r=0.456; p<0.05).
Kadın öğrencilerin puanları, MHLS'nin tüm alt boyutlarında erkek öğrencilerden
daha yüksektir (p<0.05). Öğrencilerin sınıf seviyeleri arttıkça ruh sağlığı
okuryazarlığı da artmakta olup, en yüksek üçüncü sınıfta görülmüştür
(p<0.05). Yaş ve ekonomik durum hem MHLS hem de ATSPHS ölçeklerinde önemli
faktörlerdir (p<0.05). Duygusal/davranışsal sorunlar yaşayan öğrenciler,
sorun yaşamayanlara göre psikolojik yardım aramaya daha az eğilimlidir (p<0.05).
Ruh sağlığı okuryazarlığı ile yardım arama tutumları arasında anlamlı bir
ilişki vardır (p<0.05). Sonuç olarak, hemşirelik öğrencilerinin hizmet
edeceği toplumların sağlığıyla doğrudan ilişkili olan ruh sağlığı okuryazarlığı
ve yardım arama tutumlarının farkındalığını artırmak için bu konuların
hemşirelik müfredatına dahil edilmesi önerilmektedir. Bu konuda müdahale
çalışmalarının yapılması tavsiye edilmektedir.
ANAHTAR KELİMELER Ruh Sağlığı Okuryazarlığı, Yardım Arama, Damgalama,
Hemşire, Öğrenci