Hemşirelik Öğrencilerinde Ruh Sağlığı Okuryazarlığı ile Yardım Arama Tutumları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi


Yıldırım M., Özbıçakçı F. Ş.

Nursing Trend 2024 2nd Global Submit on Nursing Education & Healthcare, Berlin, Almanya, 29 - 30 Temmuz 2024, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Berlin
  • Basıldığı Ülke: Almanya
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde ruh sağlığı okuryazarlığı ile yardım arama tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı, kesitsel ve analitik olan çalışma, 2022-2023 Akademik Yılı Bahar Dönemi'nde Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi'nde okuyan hemşirelik öğrencilerinden basit rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 803 gönüllü öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırma verileri anket yöntemi kullanılarak yüz yüze görüşme yoluyla toplanmıştır. Veri toplama için 'Sosyodemografik Veri Formu', 'Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği (MHLS)' ve 'Psikolojik Yardım Arama Tutumları Ölçeği (SPHS-S)' kullanılmıştır. Veriler SPSS 26.00 programı ile araştırmacılar tarafından analiz edilmiştir. Öğrencilerin veri dağılımının normalliği Kolmogorov-Smirnov testi ile analiz edilmiştir. Karşılaştırmalar Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ve Posthoc Testleri kullanılarak yapılmıştır. Sürekli değişkenler arasındaki ilişki Spearman Korelasyonu ile değerlendirilmiştir. Veri analizi %95 güven aralığında (p=0.05) incelenmiştir. Popülasyonun %80'ine ulaşılmıştır. Katılımcıların %68.4'ünün kadın, %31.6'sının erkek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin %27.5'i birinci sınıf, %26.2'si ikinci sınıf, %22.9'u üçüncü sınıf ve %23.4'ü dördüncü sınıfta yer almaktadır. Öğrencilerin Ruh Sağlığı Okuryazarlığı Ölçeği toplam puanları (15.09 ± 3.66) ile Psikolojik Yardım Arama Tutumları Ölçeği toplam puanları (69.93 ± 9.70) arasında pozitif orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur (r=0.456; p<0.05). Kadın öğrencilerin puanları, MHLS'nin tüm alt boyutlarında erkek öğrencilerden daha yüksektir (p<0.05). Öğrencilerin sınıf seviyeleri arttıkça ruh sağlığı okuryazarlığı da artmakta olup, en yüksek üçüncü sınıfta görülmüştür (p<0.05). Yaş ve ekonomik durum hem MHLS hem de ATSPHS ölçeklerinde önemli faktörlerdir (p<0.05). Duygusal/davranışsal sorunlar yaşayan öğrenciler, sorun yaşamayanlara göre psikolojik yardım aramaya daha az eğilimlidir (p<0.05). Ruh sağlığı okuryazarlığı ile yardım arama tutumları arasında anlamlı bir ilişki vardır (p<0.05). Sonuç olarak, hemşirelik öğrencilerinin hizmet edeceği toplumların sağlığıyla doğrudan ilişkili olan ruh sağlığı okuryazarlığı ve yardım arama tutumlarının farkındalığını artırmak için bu konuların hemşirelik müfredatına dahil edilmesi önerilmektedir. Bu konuda müdahale çalışmalarının yapılması tavsiye edilmektedir.

ANAHTAR KELİMELER Ruh Sağlığı Okuryazarlığı, Yardım Arama, Damgalama, Hemşire, Öğrenci