International European Conference on Interdisciplinary Scientific Research-VI, Bucuresti, Romanya, 26 - 27 Ağustos 2022, ss.53-54
Bu çalışmada %3,5 NaCl ve %5 H2SO4
çözeltilerinin gerilmeli korozyon çatlaması mekanizmasındaki etkileri
karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma yük taşıma halatları üzerinden
değerlendirilmiştir. Yük taşıma halatları, limanlardaki ve gemilerdeki
krenlerde (vinçlerde), okyanuslarda bulunan petrol platformlarında ve
madenlerde sıklıkla kullanılmaktadır. Bu ortamlarda bulunan halatlar, çalışma
ömürleri boyunca neme, deniz tuzuna ve özellikle madenlerde asitlere maruz
kalmaktadır. Eğer bu ortamlarda oluşan korozyonun halat üzerindeki etkisi göz
ardı edilirse yüksek yük taşıma kapasitelerindeki bu elemanlar için ciddi
derecede bir risk faktörü ortaya çıkmaktadır. Bunun önlenmesi için öncelikle
korozyonun halatta meydana getirdiği etkileri iyi bir şekilde gözlemlemek
gerekmektedir. Bu çalışma için Standart, Seale ve Warrington Seale tipi
halatlar seçilmiş ve tasarlanıp üretilen bir gerilmeli korozyon test cihazı
aracılığıyla gerilmeli korozyon çatlaması testleri yapılmıştır. Oluşturulan
elektrokimyasal hücre kabında tuzlu su solüsyonu için Hg/HgCl, sülfürik asit
solüsyonu için Hg/HgS04 referans elektrot kullanılmış olup her ikisi
için de yardımcı elektrot olarak grafit çubuk kullanılmıştır. Deneyler
sonucunda her bir halat tipi için Tafel diyagramları elde edilmiş ve bu
diyagramlar aracılığıyla Ecorr, Icorr ve korozyon hızı değerlerine
ulaşılmıştır. Bu değerlere göre, farklı halat tipleri için tuzlu su ve sülfürik
asit etkisi ayrı ayrı karşılaştırılarak korozyon potansiyelinin yüksek olduğu ortamlarda
kullanılacak uygun halat tipleri belirlenmiştir.