Sınıf Öğretmenlerinin Matematiksel Etkinlikleri Hazırlama Yeterliklerinin İncelenmesi


Yılmaz Elçelik S., Tataroğlu Taşdan B.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.15, sa.3, ss.2192-2222, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2192-2222
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin matematiksel etkinlikleri hazırlama yeterliklerinin incelenmesi ve matematiksel etkinlik hazırlama yeterliklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma genel tarama modeline dayalı ve karma desenli bir çalışmadır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersi Etkinlikleri Hazırlama Yeterliklerini Belirlemeye Yönelik Ölçek” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinden elde edilen nicel bulgulara göre, mesleki kıdem ve hizmet içi eğitim alma durumu değişkenlerinde ölçek alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma görülmüştür. Yapılan nitel analizler ile matematiksel etkinlik hazırlama sürecinde kendini yeterli gören sınıf öğretmenlerinin etkinliklerini tasarladığı veya hazır etkinliklerden faydalandığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin matematiksel etkinliği tasarlarken “öğrencinin ilgisini ve dikkatini çekmesi, öğrenciye yarar sağlaması, öğrenci seviyesine uygunluk, somutlaştırmaya yardımcı olması, anlaşılırlık” gibi kriterleri gözettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin etkinlikler aracılığıyla öğrencilere kazandırmayı hedeflediklerinde ağırlıklı olarak “kazanımı gerçekleştirme, arkadaşlık ilişkilerini geliştirme, fiziksel katılım” ifadelerine ulaşılmıştır. Öğretmenlerin etkinlik uygulama sürecinde en çok “soru-cevap” yöntemine başvurdukları belirlenmiştir. Etkinlik tasarlama ve uygulama sürecinde öğretmenler teknolojiden yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Bu süreçlerde özellikle “zaman ayırma” konusunda zorluk yaşadıklarını ve ağırlıklı olarak zorlukları “düşünmeye zaman ayırarak” aşabileceklerini ifade etmişlerdir. Kendini geliştirmelerine ilişkin görüşleri “eğitimlere katılma gerekliliği” ifadesinde yoğunlaşmıştır.

This study was conducted to determine the classroom teachers' competencies in preparing mathematical activities and to determine their views on their competencies in preparing mathematical activities. The study is a mixed design study based on the general survey model. The sample group for quantitative data in the study consisted of 147 classroom teachers working in public primary schools in Karabağlar district of Izmir province. The study group for qualitative data consisted of 10 classroom teachers who voluntarily participated in the study from the sample group where quantitative data were collected. The data were collected through "Personal Information Form", "Scale for Determining Classroom Teachers' Competencies in Preparing Mathematics Course Activities" and "Semi-structured Interview Form". According to the quantitative findings obtained from the analysis of the data, a significant differentiation was observed in the scale sub-dimensions in the variables of professional seniority and in-service training status.  With the qualitative analysis, it was concluded that classroom teachers who considered themselves competent in the process of preparing mathematical activities designed their activities or benefited from ready-made activities. While designing mathematical activities, the classroom teachers considered criteria such as attracting the student's attention and interest, benefiting the student, being suitable for the student level, helping to concretize, and comprehensibility. In the process of designing and implementing activities, teachers stated that they had difficulties especially in allocating time and that they could overcome these difficulties mainly by allocating time for thinking. Their views on self-improvement were concentrated in the expression the necessity of attending trainings.