5. Kamu Yönetimi Sempozyumu, cilt.1, sa.1, ss.1-10, 2010 (Hakemli Dergi)
İnternetten erişilebilir.
https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/207/signatures?p_auth=MbK7wUXF
Demokratik katılım ve hizmetlerde
etkinlik sağlanarak yerel hizmetlere erişime odaklanan uluslar arası
yaklaşımlarda, hemen her konunun ele alınış biçiminde “toplumun bütün kesimlerinde
gelişmenin” ne kadar önemli olduğu belirtilmektedir. Toplumda demokratik
hayatın gelişimi için bir dizi hedef ve kurallar öne çıkmaktadır. Bu konuda
öncelikle yapılması gereken, bütünleşik hareket etmeyi kolaylaştıran, yerel ve
ulusal düzeyde biçimlendirilmiş uygun normatif düzenlemelerdir. Yerel
demokrasinin tüm boyutlarına erişim, yönetim modeli ne olursa olsun, katılımcı
yönetime saygının uygulamadaki ilk göstergeleri durumundadır.
Demokrasi, insan hakları ve
hukukun üstünlüğü çalışmalarına odaklı Avrupa Konseyi’nin organlarından olan “Yerel
ve Bölgesel Yönetimler Kongresi’nin” çalışmalarının temelinde yerel demokrasi
ile ilgili önemli bir ortak adım Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı(1985)
olup, ülkemizde de “en çok bilinen” belgedir. Şartla bağlantılı ve 16.11.2009
tarihinde imzaya açılmış Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı Katma
Protokolü(2009) hükümleri 8 üye ülkenin imzasıyla yürürlüğe girme koşuluna
bağlanmıştır. 2012 yılında yürürlüğe girmiştir. Türkiye henüz
imzalamamıştır.
Söz konusu Protokolün temel
unsurları dikkate alındığında, Yerel
Yönetimler Özerklik Şartı’nda ortaya konulan “idari ve mali özerklik” “katılım”
ve “hizmette yerellik önceliği/subsidiyarite” ilkelerinin uygulanabilirliğinin izlenebilmesi
ve bu konudaki performansın saptanabilirliğini artıracak ek hükümler ile yerel yönetimlerin çalışmalarının desteklendiği
görülmektedir. Protokolde iki temel konu öne çıkmaktadır.
Protokole taraf devletlerin,
yetkili oldukları “kişiler” için yerel yönetimin çalışmalarına katılma hakkını
ve izlenebilirliğini güvence altına alması zorunluluğu, etkili bir siyasal
demokrasinin işlemesi için demokratik bir toplumda kamu güvenliğinin korunması
amacıyla gerekli hukuki düzenlemelerin yapılmasının gerekliliği,
2. Katılma hakkını sağlayan göstergeler ve izlenebilirliği;
Tarafların, yerel yönetimin
çalışmalarına katılım hakkının uygulanması için dikkat etmesi gereken önlemler;
yerel yönetimleri Protokolde sınırları belirtilen katılım hakkının kullanımında
yetkilendirilmek, yerleşimin yoğun olduğu büyük coğrafi alanlarda müzakere
süreçleri, yerel referandumlar ve dilekçe hakkını kapsayabilecek prosedürlere
yerleşikleri dâhil etmeye yönelik çalışmalar gerçekleştirmek, belgelere
erişebilmek, katılımı engellenen kişilerin önündeki engelleri çekmek, şikâyet
ve önerileri ele almak ve yanıtlamak, katılım hakkının geliştirilmesine ve uygulanmasına
yönelik olarak bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanılmasını teşvik etmek
ve yerel yönetimlerin çalışmalarına katılım hakkının uygulanması için planlama
ve karar alma süreçlerinde, yerel yönetimlerle müzakere sürecinin
çalıştırılmasını sağlamak.
Ayrıca Protokolün bütününde, vatandaş veya
hemşeri sözcüğünün kullanılmadığı dikkati çekmektedir. Hukuki yapıya sık sık
atıfta bulunulmakla birlikte, bu tip bir takdim, “yerelde yabancı veya ülkenin
vatandaşı ya da Avrupa vatandaşı olmaktan kaynaklanan hak ve borç
farklılığından ziyade ortaklığı”[1]
konusuna Avrupa Konseyince odaklanıldığı şeklinde bir yoruma bizi
yaklaştırabilecektir.
Uluslar arası yaklaşıma uygun olarak, yerel yönetimlerin demokratik çalışmalarının yukarıda belirtilen katma protokol çerçevesinde kontrolü mümkündür. Örneğin, İçişleri Bakanlığı tarafından oluşturulacak bir şablon ile yerel demokratik çalışmalar doğrultusunda göstergeler oluşturulabilir. Kent Konseyleri için örneğin yılda kaç toplantı yapılmıştır. Kaç toplantı Seçilmişlerin Meclisinde (Belediye Meclisi) tartışılarak karara dönüştürülmüştür vb
[1] Zerrin Toprak(2008); “Willingness of Foreign Retired
Residents to Participate in Local Public Life and Strategic Approaches to
Relationship Networks Within the Local Community; Example of Antalya, Turkey” European Journal of Economic and Political
Studies(EJEPS), 1(2), s. 24-64.