Yüksek Din Öğretiminde Hafızlık Projesi Önerisi


Creative Commons License

Yıldırım A.

Din Eğitiminin Güncel Problemleri, Muhiddin Okumuşlar,M. Fatih Turanalp,Müslime Örekli, Editör, Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları, Konya, ss.181-189, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Necmettin Erbakan Üniversitesi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.181-189
  • Editörler: Muhiddin Okumuşlar,M. Fatih Turanalp,Müslime Örekli, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkemizde yakın bir zamana kadar sadece yaygın din eğitimi kurumu olarak Diyanet İşleri Başkanlığı’na (DİB) bağlı Kur’an kurslarında yürütülen hafızlık eğitimi, DİB ve Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) arasında oluşturulan protokol gereği örgün eğitimde de uygulamaya konulmuştur. Buna göre isteyen öğrenciler yaygın din eğitimi kapsamında ilkokul veya ortaokul mezunu olarak Kur’an kurslarında, ya da örgün eğitimle birlikte proje İmam-Hatip ortaokullarında hafızlık eğitimi alma imkânına kavuşmuşlardır. Hafızlık eğitimi ile ilgili bir diğer gelişme İmam Hatip Lisesi Hafızlık Projesinde öğrenim görenler ile İmam Hatip Lisesi mezunu olup Hafızlık Belgesi’ne sahip olan/olacak adaylara YÖK tarafından ilahiyat/İslami ilimler tercihlerinde %10 kontenjan hakkının tanınması olmuştur. Bu durum hafızlığın YÖK tarafından da önemsendiğini ve İlahiyat/İslami İlimler Fakültelerindeki hafız öğrencilerin sayısının arttırılmasının amaçlandığını göstermektedir. Hafızlık eğitimi alanında yaşanan bu gelişmeler gerek hafızlık geleneğinin devamı gerekse yaygınlaştırılması açısından önemli görülmektedir. Ancak belirtilen hafızlık eğitimi uygulamaları ortaokul ve lise düzeyindeki öğrencilere hitap etmekte, yükseköğretimde eğitimine devam eden öğrenciler –istisnalar hariç- büyük ölçüde hafızlık eğitimi alma imkânından yararlanamamaktadır. Bu çalışmada İlahiyat/İslami İlimler Fakültelerinde hafızlık eğitimi almak isteyen öğrencilere yönelik bir hafızlık projesi önerisi geliştirilmiştir. Geliştirilen bu proje ile İlahiyat/İslami İlimler Fakültelerinde hafızlık eğitimi uygulamaları için bir çerçeve sunulması amaçlanmaktadır. Ayrıca projenin ilahiyat/İslami ilimler fakülteleri öğrencilerinin Kur'an-ı Kerim okuma becerilerine de katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Projede; ‘Fem-i Muhsin’ ve ‘Hafızlık Eğitimi’ adıyla birbirini tamamlayan farklı iki eğitim aşaması bulunmaktadır. Her iki eğitim aşamasının amacı ve hitap ettiği kitle farklıdır. Fem-i Muhsin eğitimi; İlahiyat ve İslâmî İlimler Fakültelerinde eğitimine devam eden tüm öğrencilere Kur’an-ı Kerim'i usulüne uygun okumayı öğretme amacı taşırken; hafızlık eğitimi, Fem-i Muhsin aşamasını tamamlayan hazırlık veya 1. sınıf (en geç II. yarıyıl) öğrencilerin hafızlık eğitimi almalarına imkan sağlamayı amaçlamaktadır. Hali hazırda uygulanmakta olan bu projenin ilk öğrencileri, DİB tarafından yapılan hafızlık tespit sınavında başarılı olarak belge almaya hak kazanmıştır. Bu çalışmada ayrıca lisans döneminde hafızlık eğitimine dair muhtemel problemler paylaşılacak, projenin sürdürülebilirliği için önerilere yer verilecektir.