GELENEKSELDEN DİJİTALE ETKİLEŞİMLİ KİTAPLARIN SERÜVENİ: THE RAVEN ANİMASYON ETKİLİ E - KİTAP ÖRNEĞİ


Creative Commons License

ÇAKIR E. M.

Sosyal Bilimlerde Uluslararası Dijital Dönüşüm Konferansı, İstanbul, Türkiye, 02 Haziran 2021, sa.169

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kitaplar bir kültürün ve dilin çağlardan çağlara aktarılmasında önemli rol oynayan, aynı zamanda insanın

kendisini tanımasına büyük katkı sağlayan araçlardır. Sümerlerin yazıyı bulması ile serüvenine başlayan

kitaplar, Gutenberg’in matbaayı icat etmesi ile gelişiminde önemli bir aşama kaydetmiş, günümüzde ise

teknolojinin sağladığı imkânlar sayesinde kullanıcı ile etkileşimli hâle gelerek mobil aygıtlar, tabletler ve

kindlelar aracılığı ile ceplerde veya çantalarda kolaylıkla taşınan kütüphanelerde yerlerini almışlardır. Bu

gelişmeler ve dijitalleşme çağının sağladığı diğer faydalar doğrultusunda her alanı etkilediği gibi okur-yazarlık

alanında da bireylere birçok avantaj sağlamıştır. Söz konusu avantajlardan en önemlisi e-kitapların sağladıkları

ulaşım ve muhafaza etme kolaylığı, aynı zamanda kullanıcı ile etkileşime girebilme özelliğidir. Bu

uygulamalar sayesinde içeriği cazip hâle gelen pek çok dünyaca ünlü edebi eser, kurgu ve ders kitabı daha

etkin deneyimler sunma imkânı bulmuştur. Etkileşimli kitaplar, geleneksel anlamda el yazması ile başlayan

kitapların serüveninin son hâli, başka bir deyiş ile gelinen son noktadır. Etkileşimli kitaplar içerdikleri grafik

ürünler, ses efektleri ve interaktiflikleri ile okuma alışkanlıklarını da değiştirmiştir. Değişen okuma

alışkanlıkları toplumları da etkilemiştir. Bu bağlamda etkileşimli kitapların kültürel düzeyi yüksek bireylerin

yetişmesine katkı sağladığı düşünülmektedir.

Yapılan araştırmalar neticesinde animasyonlu e-kitapların ülkemizde genellikle çocuklar için yapılan mobil

uygulamalar, etkileşimli kitaplar veya öğretici ders materyalleri ile sınırlı kaldığı saptanmıştır. Ancak

animasyonun hedef kitlesini herhangi bir yaş grubu ile sınırlı olmadığı gibi, bir kurgunun, edebi bir eserin de

animasyon ile desteklenerek ifade edilmesi herhangi bir yaş grubuna özgü değildir. Dünya geneline

bakıldığında Türkiye’ye kıyasla grafiksel ve görsel açıdan zengin etkileşimli kitapların yetişkinlere yönelik

örnekleri de yaygındır.

Bu bildiride yetişkinlere yönelik korku ve polisiye edebiyatı yazarı Edgar Allan Poe’nun Kuzgun (The Raven)

adlı şiirsel eseri üzerinden yapılmış animasyonlu etkileşimli kitap tasarımı incelenecek, etkileşimli kitap

uygulamalarının toplumlara sağladıkları sosyo-kültürel faydalar üzerinde durulacaktır. Dünyada yapılmış olan

edebi kurgu temelli etkileşimli kitap uygulamaları incelenerek, örnekler verilerek dinleyicilere konu hakkında

daha sonra başkalarına da esin kaynağı oluşturabilecek görseller sunulacaktır.