Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu


Tanel Z.

in: Öğrenme-Öğretme Sürecinde Teknoloji Entegrasyonu Üzerine Karma Yazılar, Feza ORHAN,Adile Aşkım KURT,Salih BARDAKÇI, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.1-19, 2020

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Research Book
  • Publication Date: 2020
  • Publisher: Pegem Akademi
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.1-19
  • Editors: Feza ORHAN,Adile Aşkım KURT,Salih BARDAKÇI, Editor
  • Dokuz Eylül University Affiliated: Yes

Abstract

Hızla değişen teknolojik araç ve ortam çeşitliliği, bunların niteliği öğretim

ortamlarına girecek teknolojik araçların nicelik ve niteliklerini etkilemekle birlikte

en iyi teknoloji hangisidir sorusu hep yanıtsız kalmaktadır. Bu durumda tek çözümün

araç-gereç, ortam ve altyapı gibi fiziksel gereksinimlerle olamayacağı açıktır.

Bu noktada önemli olan çözüm yolu, öğretim programı ile kullanılacak teknolojik

araç ve sistemlerin uygun koşullar ile bütünleştirilmesidir. Genel anlamda bu

bütünleştirme süreci teknolojinin eğitime entegrasyonu süreci olarak adlandırılır.

Öğretim ortamında kullanılacak teknolojiye özgü pedagojik ilke ve uygulamalar,

yani kullanılacak teknolojinin gerekçesi ve nasıl kullanılacağı bu sürecin en temel

noktasıdır. Bunun altında yatan temel dayanak ise öğrenmenin kullanılacak

teknoloji olmadan gerçekleşemeyeceği ya da beklenen nitelikte olamayacağı durumlarda

teknolojinin işe koşulmasıdır. Kullanılacak teknoloji ifadesinde ön plana

çıkan nokta ise öğrencilerin kendi öğrenmelerini gerçekleştirebileceği, yaratıcılıklarını

ve üreticiliklerini artıracak ve dolayısıyla süreçte etkin olarak kullanabilecekleri

teknolojiler olmasıdır. Teknolojiyi kullananın sadece öğretmen olmasının

teknoloji entegrasyonu ifadesiyle örtüşmediği belirtilmelidir.

Bireysel öğrenme gereksinimleri, ulaşılan bilgi miktarı ve ortamı, sosyal ve

profesyonel yaşamdaki gereksinimler, pedagojik gereksinimler, bütünsel olarak

çağımız ve gelecek nesillerden beklenen temel nitelikler açısından teknolojinin

eğitim-öğretim sürecinde işe koşulması önemli bir gereklilik noktasındadır. Uluslararası

ve ulusal kurum ve kuruluşların öğrenme-öğretme sürecini ve bu sürecin sonucunu etkileyen bireylere yönelik belirledikleri standart ve yeterlikler bu konunun

önemini ortaya koymaktadır.

Teknoloji entegrasyon süreci önemli bir süreç olmakla birlikte bu süreç değişen,

dinamik ve içinde birçok değişken barındıran bir süreçtir. Dolayısıyla başarılı

bir teknoloji entegrasyonunu etkileyen çok farklı faktör bulunmaktadır. Entegrasyon

sürecinin en önemli öğesi bu süreci planlayan, gerçekleştiren ve değerlendiren

öğretmendir. Bu nedenle genel olarak entegrasyon sürecine etki eden faktörler

doğrudan öğretmene dayalı iç faktörler ve öğretmene bağlı olmayan dış faktörler

olarak sınıflandırılmaktadır. Bir sistemin kararlı ve amacına uygun çalışması

onu oluşturan bileşenlerin ahengine bağlıdır. Bu nedenle değinilen faktörlerin her

birinin önemi ve diğerleriyle uyumu entegrasyon sürecinin başarısını ortaya koymaktadır