in: Öğrenme-Öğretme Sürecinde Teknoloji Entegrasyonu Üzerine Karma Yazılar, Feza ORHAN,Adile Aşkım KURT,Salih BARDAKÇI, Editor, Pegem Akademi, Ankara, pp.1-19, 2020
Hızla değişen teknolojik araç ve ortam çeşitliliği, bunların niteliği öğretim
ortamlarına girecek teknolojik araçların nicelik ve niteliklerini etkilemekle birlikte
en iyi teknoloji hangisidir sorusu hep yanıtsız kalmaktadır. Bu durumda tek çözümün
araç-gereç, ortam ve altyapı gibi fiziksel gereksinimlerle olamayacağı açıktır.
Bu noktada önemli olan çözüm yolu, öğretim programı ile kullanılacak teknolojik
araç ve sistemlerin uygun koşullar ile bütünleştirilmesidir. Genel anlamda bu
bütünleştirme süreci teknolojinin eğitime entegrasyonu süreci olarak adlandırılır.
Öğretim ortamında kullanılacak teknolojiye özgü pedagojik ilke ve uygulamalar,
yani kullanılacak teknolojinin gerekçesi ve nasıl kullanılacağı bu sürecin en temel
noktasıdır. Bunun altında yatan temel dayanak ise öğrenmenin kullanılacak
teknoloji olmadan gerçekleşemeyeceği ya da beklenen nitelikte olamayacağı durumlarda
teknolojinin işe koşulmasıdır. Kullanılacak teknoloji ifadesinde ön plana
çıkan nokta ise öğrencilerin kendi öğrenmelerini gerçekleştirebileceği, yaratıcılıklarını
ve üreticiliklerini artıracak ve dolayısıyla süreçte etkin olarak kullanabilecekleri
teknolojiler olmasıdır. Teknolojiyi kullananın sadece öğretmen olmasının
teknoloji entegrasyonu ifadesiyle örtüşmediği belirtilmelidir.
Bireysel öğrenme gereksinimleri, ulaşılan bilgi miktarı ve ortamı, sosyal ve
profesyonel yaşamdaki gereksinimler, pedagojik gereksinimler, bütünsel olarak
çağımız ve gelecek nesillerden beklenen temel nitelikler açısından teknolojinin
eğitim-öğretim sürecinde işe koşulması önemli bir gereklilik noktasındadır. Uluslararası
ve ulusal kurum ve kuruluşların öğrenme-öğretme sürecini ve bu sürecin sonucunu etkileyen bireylere yönelik belirledikleri standart ve yeterlikler bu konunun
önemini ortaya koymaktadır.
Teknoloji entegrasyon süreci önemli bir süreç olmakla birlikte bu süreç değişen,
dinamik ve içinde birçok değişken barındıran bir süreçtir. Dolayısıyla başarılı
bir teknoloji entegrasyonunu etkileyen çok farklı faktör bulunmaktadır. Entegrasyon
sürecinin en önemli öğesi bu süreci planlayan, gerçekleştiren ve değerlendiren
öğretmendir. Bu nedenle genel olarak entegrasyon sürecine etki eden faktörler
doğrudan öğretmene dayalı iç faktörler ve öğretmene bağlı olmayan dış faktörler
olarak sınıflandırılmaktadır. Bir sistemin kararlı ve amacına uygun çalışması
onu oluşturan bileşenlerin ahengine bağlıdır. Bu nedenle değinilen faktörlerin her
birinin önemi ve diğerleriyle uyumu entegrasyon sürecinin başarısını ortaya koymaktadır