Cumhuriyet Dönemi Eğitim Bütçeleri


Creative Commons License

Saide A., Şahin M.

Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.303-316, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.303-316
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, cumhuriyet döneminde eğitime ayrılan bütçelerin dönemin sosyal, siyasal ve ekonomik koşullarına göre nasıl şekil aldığıdır. Mevcut Türk eğitim tarihi literatüründe, eğitim bütçeleri ve eğitim finansmanı konularında yeterli çalışma yapılmadığı görülmüştür. Araştırmanın ilgili yıllarda gerçekleşen eğitim politikalarının gelişiminde mali kaynakların dağılımını görmek bakımından yararlı olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmanın Türk eğitim tarihinde yeni bir araştırma alanı açması ve elde edilen bulguların daha sonra bu konuda yapılacak araştırmalara kaynak oluşturması bakımından önem arz edeceği düşünülmektedir. Bu araştırma, geçmişte gerçekleşen olay ve olguları açıklama ve anlamlandırmaya yönelik olduğundan tarihsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 1923-1950 dönemi devlet bütçeleridir. Araştırma bulgularına göre incelenen evre Atatürk ve İnönü dönemi olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Atatürk ve İnönü dönemleri de kendi içinde kısımlara ayrılmıştır.

The purpose of this research is to see how the budgets saved for education in the republic period shaped according to the social, political and economic conditions of that period. In the current history of Turkish education literature, it has been observed that not enough studies had been made about education budgets and education finance. It has been considered that this research will produce a new research area in Turkish education history and that the acquired findings will have importance in terms of being a source to the researches that will be made on this subject. As this research is aimed at explanation and interpretation of events and facts that happened in the past, the historical scanning method had been used. The population of the research is the government budgets of the 1923-1950 periods. The results of the research are valid for the budgets of the inspected years. According to the research findings, the inspected period has been divided into two parts as the Atatürk and the Inönü periods.