Hayvana Dönüşme Performansları: Joseph Beuys,Oleg Kulik, Eija-Liisa Ahtila, Valie Export Performanslarında Ötekinin Temsili Olarak Karşımıza Çıkan Köpek İmgesi


İlter Güven İ.

The Journal of Academic Social Science, cilt.6, sa.67, ss.585-596, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 67
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.16992/asos.13543
  • Dergi Adı: The Journal of Academic Social Science
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, Index Copernicus, Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.585-596
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma kapsamında modern yaşamın dayattığı antroposantrik algımızı yeniden düşünmeye çağırmak ve modern hayatın yarattığı eşitsizlik duygusu ve yabancılaşmaya dikkatleri çekmek amacıyla – Deleuze & Guattari’nin hayvan-oluş kavramıyla okuyabileceğimiz– hayvan olmanın ne demek olduğuna odaklanan sanatsal performanslar sergilemiş günümüz sanatçı örnekleri üzerinde durulacaktır. Özellikle köpek imgesinin sembolik açılımlarını da devreye sokarak hayvanı taklit etme, hayvanın yerine geçme, hayvanla empati kurma gibi yöntemler yoluyla, kimi zaman şamanistik bir tavırla oldukça sahici, kimi zaman ise ironik parodiler yoluyla üretilmiş, içimizdeki ötekiyi temsil eden performanslar üzerine bir düşünme aralığı açılmaya çalışılacaktır. Bu doğrultuda Oleg Kulik, Joseph Beuys, Eisa-Liisa Ahtila ve Valie Export’un köpek-oluş performansları bilimsel performanslarla da kıyaslanarak inceleneceklerdir.

This study, in an attempt to draw attention to the alienation and the sense of inequality nurtured by modern life, while also recalling our very own anthropocentric perception imposed by it, will focus on the contemporary artists who exhibited artistic performances – which can be interpreted through the Deleuze & Guattarian concept of becoming animal – revolving around the notion that is to be an animal. Including especially the symbolic expansions of the dog image, the study will try to broaden the range of thinking about performances produced sometimes with a shamanistic attitude in a rather realistic or parodical way, representing the other inside us, by imitating and substituting the animal and empathizing with it. Accordingly, dog performances of Oleg Kulik, Joseph Beuys, Eisa-Liisa Ahtila and Valie Export will be examined in comparison with scientific performances.