Soru Sorma Yöntemiyle ilgili Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi


Yılmaz Karali N., Gökdağ Baltaoğlu M.

UEBAS 2023, İzmir, Türkiye, 24 - 25 Mart 2023, ss.79

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.79
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, soru sorma yöntemi konusunda yapılmış lisansüstü tezleri çeşitli

değişkenlere göre analiz etmektir. Araştırmanın örneklemini, YÖK Ulusal Tez Merkezinin veri

tabanından, eğitim-öğretim konu başlığı ile sınırlandırılan 1993-2022 yılları arasında tamamlanan

26 yüksek lisans ve 8 doktora tezi oluşturmaktadır. İncelenen lisansüstü tezler, yayınlanma yılı,

danışmanının unvanı, bilim dalı, tezin yapıldığı üniversite, yöntem, örneklem, veri toplama araçları

vb. gibi birçok değişkene göre incelenmiştir. Verilerin analizinde nitel yöntemin “doküman analizi”

tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, soru sorma yöntemiyle ilgili yüksek lisans

tezlerinin sayısı, doktora tezlerinin sayısından fazladır. Tezlerin yayımladıkları iller incelendiğinde

Ankara ve İstanbul’da daha çok araştırma yapıldığı görülmüştür. En çok tez yayımlanan üniversite

Gazi Üniversitesi olurken, araştırmalarda nitel yöntem daha çok tercih edilmiştir. Araştırmacılar

daha çok gözlem yoluyla veri toplamışlardır. Araştırmaların çoğunda öğretmen ve öğrencilerin

soru sorma becerilerinin incelendiği görülmüştür.