UEBAS 2023, İzmir, Türkiye, 24 - 25 Mart 2023, ss.79
Bu çalışmanın amacı, soru sorma yöntemi konusunda yapılmış lisansüstü tezleri çeşitli
değişkenlere göre analiz etmektir. Araştırmanın örneklemini, YÖK Ulusal Tez Merkezinin veri
tabanından, eğitim-öğretim konu başlığı ile sınırlandırılan 1993-2022 yılları arasında tamamlanan
26 yüksek lisans ve 8 doktora tezi oluşturmaktadır. İncelenen lisansüstü tezler, yayınlanma yılı,
danışmanının unvanı, bilim dalı, tezin yapıldığı üniversite, yöntem, örneklem, veri toplama araçları
vb. gibi birçok değişkene göre incelenmiştir. Verilerin analizinde nitel yöntemin “doküman analizi”
tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, soru sorma yöntemiyle ilgili yüksek lisans
tezlerinin sayısı, doktora tezlerinin sayısından fazladır. Tezlerin yayımladıkları iller incelendiğinde
Ankara ve İstanbul’da daha çok araştırma yapıldığı görülmüştür. En çok tez yayımlanan üniversite
Gazi Üniversitesi olurken, araştırmalarda nitel yöntem daha çok tercih edilmiştir. Araştırmacılar
daha çok gözlem yoluyla veri toplamışlardır. Araştırmaların çoğunda öğretmen ve öğrencilerin
soru sorma becerilerinin incelendiği görülmüştür.